ק׳ ק׳ שׁערי תפילה
********
💸💵💶💳💰💸
We are happy to inform you that we have successfully set up a permanent page on Charity Extra.
This facilitates donations, but most importantly does so in conjunction with the various Charity Accounts.
It is beneficial for those occasional donations, e.g. for Aliyot.
The link is: charityextra.com/charity/moorlane
******
that we inform the Kahal
of the Petira of
Mr Mesod Belilo ע״ה
in Gibraltar
father of our friends
Ariel & Gabriel Belilo ש״י,
and grandfather of Moshe Belilo ש״י
מן השמים תנחמו
אריכות ימים
Moorlanenews
would like to use this opportunity
to send their heartfelt condolences
to
Ariel & Gabriel Belilo ש״י,
and Moshe Belilo ש״י
and wish them
מן השמים תנחמו
אריכות ימים
🗓️
לוח זמני תפילה לחורף תשפ״ה
Winter Timetable 5785 – 2024/25
מוצאי שבת | ערבית | שקיעה | מנחה שבת | סוף זמן קריאת שמע | הדלקת נרות | מנחה וקבלת שבת | תאריך | שבת פרשת |
Shabbat Ends | Arbit | Sunset | Minha | Shema before | Candle Lighting | Minha & Kabbalat Shabbat | Date | Parasha |
5:02 | 4:58 | 4:03 | 3:25 | 10:19 | 3:47 | 3:47 | 3/4 Jan | ויגש |
🕯️WINTER TIMES FOR SHABBAT MORNING🕯️
שבת
קרבנות
8:45 am
הודו
9:00 am
****
🌃
Winter Season
1hr 15 mins after Motzae Shabbat
📚 THIS WEEK 6:17 pm 📚
**********
With the discovery of the goblet in Binyamin's sack, the brothers are confused. Yehuda alone steps forward and eloquently but firmly petitions Yosef for Binyamin's release, offering himself instead. As a result of this act of total selflessness, Yosef finally has irrefutable proof that his brothers are different people from the ones who cast him into the pit, and so he now reveals to them that he is none other than their brother. The brothers shrink from him in shame, but Yosef consoles them, telling them that everything has been part of Hashem’s plan. He sends them back to their father Yaakov with a message to come and reside in the land of Goshen. At first, Yaakov cannot accept the news, but when he recognizes hidden signs in the message which positively identify the sender as his son Yosef, his spirit is revived.
Yaakov, together with all his family and possessions, sets out for Goshen. Hashem communicates with Yaakov in a vision at night. He tells him not to fear going down to Egypt and its negative spiritual consequences, because it is there that Hashem will establish the Children of Israel as a great nation although they will be dwelling in a land steeped in immorality and corruption.
The Torah lists Yaakov's offspring and hints to the birth of Yocheved, who will be the mother of Moshe Rabbeinu. Seventy souls in total descend into Egypt, where Yosef is reunited with his father after 22 years of separation. He embraces his father and weeps, overflowing with joy. Yosef secures the settlement of his family in Goshen. Yosef takes his father Yaakov and five of the least threatening of his brothers to be presented to Pharaoh, and Yaakov blesses Pharaoh. Yosef instructs that, in return for grain, all the people of Egypt must give everything to Pharaoh, including themselves as his slaves. Yosef then redistributes the population, except for the Egyptian priests, who are directly supported by a stipend from Pharaoh. The Children of Israel become settled, and their numbers multiply greatly.
Ohr Somayach Institutions www.ohr.edu
אמת תורתינו הקדושה
שאלה: יש נוהגים, בשעה שעולים לתורה, שבסיום הקריאה אומרים “אמת תורתינו הקדושה”, ורק לאחר מכן הם מברכים “אשר נתן לנו תורתו תורת אמת”, האם יש בזה חשש הפסק בין הקריאה לברכה?
תשובה: ביארנו כבר כמה פעמים, שאסור בהחלט להפסיק בדיבור בין הברכה למצוה, או בין הברכה לטעימה. וכגון מי שהוא מברך “המוציא לחם מן הארץ”, ולפני שבא אוכל לפיו דיבר באיזה ענין שאינו שייך לסעודה, הרי ברכתו ברכה לבטלה, וחייב הוא לברך שנית אם ברצונו לאכול. וכן הדין לגבי ברכת המצוות, וכגון מי שבירך “על נטילת לולב”, ודיבר מענינים אחרים, ואחר כך נטל בידו את ארבעת המינים, שלא יצא ידי חובת הברכה, וברכתו ברכה לבטלה.
ומעתה עלינו לדון לגבי ברכת התורה הנאמרת בסיום קריאת התורה, שהיא ברכת המצוות, שהרי העולה מברך על מה שהוא קורא בתורה. האם מותר לו לומר דבר שאינו חלק מקריאת התורה לפני שיברך “אשר נתן לנו”, או שאסור לו לעשות שום הפסק בין הקריאה לברכה.
ואמנם רבינו הגאון רבי חיים פלאג'י בספר זכרינו לחיים ובספר חיים כתב, שאין לומר בסיום הקריאה “אמת תורתינו הקדושה”, מפני שהרי זה הפסק בין הברכה לקריאה.
אלא שיש מקום להקל בזה, משום שכאן הדיבורים אינם בין הברכה הראשונה לקריאת התורה, אלא בין קריאת התורה לברכה אחרונה, שאז יש מקום לומר שאין איסור להפסיק, ובפרט שהוא מפסיק בדברים השייכים לקריאת התורה, באמרו “אמת תורתינו הקדושה”. ויש עוד כמה צדדים להקל בזה. ומרן רבינו הגדול זצ”ל האריך בנדון זה בתשובה (בשו”ת יביע אומר ח”א), והעלה שאף שלכתחילה נכון יותר שלא לומר “אמת תורתינו הקדושה”, מכל מקום הרוצה לאמרו יש לו על מה שיסמוך.
ולפיכך לסיכום, נכון שלא יאמר העולה לתורה “אמת תורתינו הקדושה” בסיום קריאת התורה לפני הברכה, שיש בזה חשש הפסק. ומכל מקום המיקל לאמרו, יש לו על מה שיסמוך.
Emet Toratenu Ha’Kedosha
Question: Some people have the custom that when they receive an Aliyah to the Torah, at the conclusion of the Aliyah, before reciting the concluding blessing, they recite the words “Emet Toratenu Ha’Kedosha.” Does this pose any issue of interruption between the Torah reading and the blessing?
Answer: We have explained several times that one may not interrupt with speech between recitation of a blessing and the performance of the Mitzvah or between the recitation of a blessing and the tasting of the food. For instance, if one recited the “Hamotzi” blessing and before putting any bread in one’s mouth, one speaks words unrelated to the meal, the blessing becomes a blessing in vain and one must recite the blessing once again if one wishes to eat. The same applies to blessings on Mitzvot, for instance, if one recited the blessing of “Al Netilat Lulav” and before taking all Four Species, one speaks about an unrelated manner, one has not fulfilled his obligation of reciting this blessing and the blessing is in vain.
We must now discuss our situation regarding the blessing recited at the conclusion of reading a Torah portion, which is a blessing on a Mitzvah, for one is reciting a blessing on the portion one has read from within the Torah. May one speak out words that are unrelated to the Torah portion one has read before reciting the “Asher Natan Lanu” blessing or is this an interruption between the reading of the Torah portion and the blessing?
Indeed, Hagaon Rabbeinu Chaim Palagi writes in his Zochrenu Le’Chaim and Sefer Ha’Chaim that one may not recite “Emet Toratenu Ha’Kedosha” at the conclusion of one’s Aliyah, for this serves as an interruption between the reading of the Torah and the blessing.
Nevertheless, there is room for leniency in this regard, for this interruption is not taking place between the initial blessing and the reading of the Torah portion; rather, this is being done after the Torah has already been read but before the concluding blessings in which case there is room to say that causing an interruption is not forbidden. This is especially true since one is reciting words somewhat related to the reading of the Torah portion, for one is saying “Emet Toratenu Ha’Kedosha” (“Our holy Torah is true”). There are several additional reasons for leniency in this situation. Maran Rabbeinu Ovadia Yosef zt”l discusses this matter at length (in his Responsa Yabia Omer, Volume 1, Chapter 9) and rules that although it is preferable not to recite “Emet Toratenu Ha’Kedosha,” if one nevertheless wishes to say it, one has on what to rely.
Summary: It is preferable for one who has received an Aliyah not to recite the words “Emet Toratenu Ha’Kedosha” at the conclusion of the reading before having recited the concluding blessing, for this creates a concern of an interruption. Nevertheless, if one acts leniently and says it, one has on what to rely.