ק׳ ק׳ שׁערי תפילה
**********
Annual General Meeting 2024
You are requested to attend the
ANNUAL GENERAL MEETING OF THE CONGREGATION
THIS Motzae Shabbat
20th January 2024 at 8 pm
AGENDA
1. Minutes of the 2023 Annual General Meeting
2. Matters arising from the Minutes
3. Parnas Presidente’s Report
4. Adoption of the Report
5. Treasurer’s Report and Presentation of Accounts
6. Discussion and Adoption of Report
7. *Election of Hon Officers and Members of the Mahamad
a) Parnas Presidente
b) Parnas Vice Presidente
c) Treasurer
d) Gabbai
e) Hon. Secretary
f) Ladies Committee Chair
g) Mahamad (6 members – sub-group duties to be defined)
8. Election of delegates to:
a) Manchester Shechita Board b) Manchester Jewish Rep Council
9. A.O.B.
CURRENT MEMBERS OF THE EXECUTIVE & MAHAMAD
a) Parnas Presidente: Mordechai Maman
b) Parnas Vice Presidente: Benjamin Hassan
c) Treasurer: Yamin Ibgui
d) Gabbai: Eli Shoshana
e) Hon. Secretary: S Lalluche
f) Ladies Committee Chair: Mrs. Elaine Marshall
g) Mahamad: Mrs Loretta Hodari, Jacob Edelstein, Rafi Marshall
Thank you in advance for attending – your support for this meeting is important.
On behalf of the Mahamad
*Nominations should reach the Hon. Secretary before SHABBAT enters on FRIDAY, January 19 th 2024.
YOU ARE RESPECTFULLY REMINDED THAT UNDER THE PROVISION OF ASCAMA 28 YEHIDIM BEING ARREARS IN THE PAYMENT OF THEIR ACCOUNT FOR A LONGER PERIOD THAN SIX MONTHS SHALL FORFEIT THE RIGHT OF VOTING AT ALL MEETINGS
PLEASE NOTE: VOTING IS BY ATTENDANCE ONLY – PROXY VOTES ARE NOT VALID FOR AGM’s
*****
*****
לוח זמני תפלה לחורף תשפ״ד
Winter Timetable 5784 – 2023/24
מוצאי שבת | ערבית | שקיעה | מנחה שבת | סוף זמן קריאת שמע | הדלקת נרות | מנחה וקבלת שבת | תאריך | שבת פרשת |
Shabbat Ends | Arbit | Sunset | Minha | Shema before | Candle Lighting | Minha & Kabbalat Shabbat | Date | Parasha |
PM | PM | PM | PM | AM | PM | PM |
|
|
5:24 | 5:20 | 4:26 | 3:50 | 10:16 | 4:11 | 4:11 | 19/20 Jan | בא |
קרבנות
8:45 am
הודו
9:00 am
*****
THIS WEEK 6:40 pm
**********
G-d tells Moshe that He is hardening Pharaoh's heart so that through miraculous plagues the world will know for all time that He is the one true G-d. Pharaoh is warned about the plague of locusts and is told how severe it will be. Pharaoh agrees to release only the men, but Moshe insists that everyone must go. During the plague, Pharaoh calls for Moshe and Aharon to remove the locusts, and he admits he has sinned.
G-d ends the plague but hardens Pharaoh's heart, and again Pharaoh fails to free the Jews. The country, except for the Jewish People, is then engulfed in a palpable darkness. Pharaoh calls for Moshe and tells him to take all the Jews out of Egypt, but to leave their flocks behind. Moshe tells him that not only will they take their own flocks, but Pharaoh must add his own too.
Moshe tells Pharaoh that G-d’s going to bring one more plague, the death of the firstborn, and then the Jews will leave Egypt. G-d again hardens Pharaoh's heart, and Pharaoh warns Moshe that if he sees him again, Moshe will be put to death. G-d tells Moshe that the month of Nissan will be the chief month.
The Jewish People are commanded to take a sheep on the 10th of the month and guard it until the 14th. The sheep is then to be slaughtered as a Pesach offering, its blood put on their doorposts, and its roasted meat eaten. The blood on the doorpost will be a sign that their homes will be passed-over when G-d strikes the firstborn of Egypt. The Jewish People are told to memorialize this day as the Exodus from Egypt by never eating chametz on Pesach.
Moshe relays G-d's commands, and the Jewish People fulfill them flawlessly. G-d sends the final plague, killing the firstborn, and Pharaoh sends the Jews out of Egypt. G-d tells Moshe and Aharon the laws concerning the Pesach sacrifice, pidyon haben (redemption of the firstborn son) and tefillin.
·Pesachim 68a
Ohr Somayach Institutions www.ohr.edu
כיצד מברכים?
שאלה: האם כשמברך צריך להשמיע לאוזניו את הברכה, או שדי בברכה בשקט מוחלט שאפילו המברך עצמו אינו שומע? וכן האם מותר מן הדין לברך ולאכול בראש מגולה, בלי כיפה?
תשובה: בגמרא במסכת ברכות (דף טו.) מבואר שבכל הברכות שהאדם מברך, צריך להשמיע לאוזניו מה שמוציא מפיו. כלומר אין לברך בלחש על המאכל, אלא יש להגביה את הקול מעט בכדי שלכל הפחות המברך עצמו ישמע את הברכה שמוציא בשפתיו. ומכל מקום בדיעבד, אם לא השמיע לאוזניו את קריאתו או ברכתו, כל שביטא בשפתיו את המילים יצא ידי חובה ואינו חוזר לברך.
ומרן מופת הדור רבינו עובדיה יוסף זצוק”ל כתב, שהוא הדין לגבי הברכות שבתפילת שמונה עשרה, שאף שנאמר בפסוק אודות חנה שהתפללה בלחש, “רק שפתיה נעות”, מכל מקום אין הכוונה שיתפלל בלחש לגמרי, אלא יבטא המילים בשפתיו ממש, עד שיוכלו אזניו לשמוע מה שפיו מדבר. ואף שיש מחלוקת בזה בין רבותינו המקובלים, שיש מהם שאומרים שבתפלת העמידה יהיה ביטוי המילים בשפתיים בלבד, בלא הוצאת הגה מהפה. מכל מקום להלכה נכון יותר שיגביה מעט את קולו (אבל לא שישמעוהו אחרים). וכן מבואר בדברי רבינו אליעזר אזכרי בעל ספר חרדים, שהיה בעצמו מקובל וחי בסמוך לזמן מרן ורבינו האר”י, שכתב שאפילו בתפלת שמונה עשרה, לא נכון שאדם יבטא את המילים בשקט מוחלט רק במלמול שפתיו, אלא עליו לבטא את המילים בדיבור ממש. וכן פסק הגאון רבי שלום משאש זצ”ל.
על כל אדם מוטלת חובה קדושה, להרגיל את עצמו ואת בניו אחריו, להזהר שלא לברך את הברכות בחטף, וכדאי שינהגו כעצתו של ראש הישיבה הגאון רבי יהודה צדקה זצ”ל, לחלק את הברכה לשלשה חלקים: ברוך אתה ה', ואז ימתין מעט, אלקינו מלך העולם, ושוב ימתין, שהכל נהיה בדברו. שאז, חזקה עליו שיברך בכובד ראש ללא קלות דעת וזלזול בברכות אשר חשיבותן רבה מאד.
ולענין השאלה השנייה, האם מותר מן הדין לברך ולאכול בראש מגולה, ללא כיפה. הנה כבר דיברנו בענין זה בעבר, שנחלקו הפוסקים לגבי חיוב הליכה עם כיפה, האם הוא חיוב גמור מן הדין. אולם לעניין ברכה בגילוי ראש ללא כיפה, הדבר חמור יותר, כי בשעת הברכה יש חיוב מעיקר הדין ממש לכסות את הראש בכיפה, משום שאסור להוציא מהפה אזכרה (דהיינו שם ה') בראש מגולה. וכמו שכתבנו לגבי מי שמברך בחוף הים.
וכן פסק מרן השלחן ערוך, שאסור להוציא שם שמים מהפה בלי כיסוי ראש כמו כיפה. ולפיכך אף במקום שגם הדתיים אינם נזהרים ללכת עם כיפה, כגון על חוף הים וכדומה, מכל מקום בשעה שבאים לברך חייבים מן הדין לכסות ראשם כדת בכיפה.
How Should One Bless?
Today's Halacha is dedicated for the merit and protection of
All Our Dear Soldiers
May Hashem give them strength and courage to vanquish our enemies and may they return home safe and sound amid health and joy. May Hashem protect all the captives and have mercy upon them so that no harm befalls them and may they be released quickly, Amen!
* * * * * * * * * *
Question: When one recites a blessing, must the words of the blessing be somewhat audible or may one recite the words in complete silence? Furthermore, is it permissible to recite a blessing bare-headed, without wearing a Kippah?
Answer: The Gemara (Berachot 15a) states that all blessings one makes should be audible, i.e. one should not recite a blessing completely silently; rather, one should raise one’s voice at least to the extent that one can hear the words coming out of one’s mouth. Nevertheless, post facto, even if the blessing was recited in a complete undertone and one could not hear the words one uttered at all, as long as one enunciated the words, one has fulfilled one’s obligation and need not repeat the blessing.
Maran Rabbeinu Ovadia Yosef zt”l writes that the same applies to the blessings of the Amida prayer. Although the verse states that Hannah (mother of Shmuel Ha’Navi) prayed silently and “only her lips moved,” nevertheless, this does not mean that one should pray completely silently. Rather, one should enunciate the words to the extent that they are audible to one’s own ears. Although this topic is subject to a disagreement among the great Mekubalim with some maintaining that the Amida should be recited completely silently without emanating any sound from one’s mouth, nevertheless, halachically, one should pray somewhat audibly so that one can hear one’s self (however, it should not be audible to others). Indeed, Rabbeinu Elazar Ezkari, a great Mekubal who lived in the times of Maran Ha’Bet Yosef and the saintly Ari zt”l, writes that even during the Amida prayer, it is improper for one to recite the blessings completely inaudibly; rather, the words should be somewhat audible. Hagaon Harav Shalom Messas zt”l rules likewise.
It is imperative that one teach one’s family not to recite blessings in a rushed manner. It is worthwhile to adopt the advice of Hagaon Harav Yehuda Tzadka zt”l, Rosh Yeshivat Porat Yosef, which was to split every blessing into three parts: “Baruch Ata Hashem,” pause for a moment and then recite “Elokeinu Melech Ha’Olam,” pause for another moment and recite “Shehakol Nihya Bidvaro.” In this way, one will certainly recite blessings with the necessary concentration and without, G-d-forbid, disparaging blessings which are so tremendously important.
Regarding the second question about reciting a blessing bare-headed, the Poskim disagree whether or not walking around with a Kippah is a halachic obligation. Nevertheless, reciting a blessing bare-headed is more serious and while reciting a blessing, one’s head must be covered, for one may not utter the name of Hashem bare-headed. We have discussed this with regards to reciting blessings at the beach.
Maran Ha’Shulchan Aruch rules likewise that one may not utter the name of Hashem until one covers one’s head with a Kippah and the like. Thus, even in a place where religious Jews walk around bare-headed, such as at the beach and the like, one must cover one’s head with a Kippah when reciting a blessing.