לוח זמני תפלה לחורף תשפ״ב
Winter Timetable 5782 – 2021/22
מוצאי שבת | ערבית | שקיעה | מנחה שבת | סוף זמן קריאת שמע | הדלקת נרות | מנחה וקבלת שבת | תאריך | שבת פרשת |
Shabbat Ends | Arbit | Sunset | Minha | Shema before | Candle Lighting | Minha & Kabbalat Shabbat | Date | Parasha |
PM | PM | PM | PM | AM | PM | PM |
|
|
6:45 | 6:45 | 5:53 | 5:15 | 10:22 | 5:41 | 5:41 | 22/23 Oct | וירא |
*******
- Question: Why did G-d appear to Avraham after the brit mila?
Answer: 18:1 – Avraham was sick, so G-d came to “visit” him. - Question: Why was Avraham sitting at the entrance to his tent?
Answer: 18:1 – He was looking for guests. - Question: What were the missions of the three angels?
Answer: 18:2 – To announce Yitzchak's birth, to heal Avraham and to destroy Sodom. - Question: Why did Avraham enjoin the guests to wash the dust off their feet?
Answer: 18:4 – He thought they were among those who worship the dust, and he didn’t want any object of idolatry in his home. - Question: Why did Avraham ask specifically Yishmael, and not someone else, to prepare food for the guests?
Answer: 18:7 – To train him in the performance of mitzvot. - Question: Why did the angels ask Avraham where Sarah was?
Answer: 18:9 – To call attention to Sarah’s modesty, so as to endear her to her husband. - Question: When G-d related Sarah’s thoughts to Avraham, He did not relate them precisely. Why?
Answer: 18:13 – For the sake of peace. - Question: What “cry” from Sodom came before G-d?
Answer: 18:21 – The cry of a girl who was executed for giving food to the poor. - Question: How many angels went to Sodom?
Answer: 19:1 – Two; one to destroy the city and one to save Lot. - Question: Why was Lot sitting at the gate of Sodom?
Answer: 19:1 – He was a judge. - Question: Lot served the angels matza. Why?
Answer: 19:3 – It was Passover. - Question: Why did Lot delay when he left Sodom?
Answer: 19:16 – He wanted to save his property. - Question: Why were Lot and his family not permitted to look back at Sodom?
Answer: 19:17 – As they, too, deserved to be punished, it wasn’t fitting for them to witness the destruction of Sodom. - Question: Lots wife looked back and became a pillar of salt. Why was she punished in this particular way?
Answer: 19:26 – She was stingy, not wanting to give the guests salt. - Question: In what merit did G-d save Lot?
Answer: 19:29 – Lot had protected Avraham by concealing from the Egyptians the fact that Sarah was his wife. - Question: Why did Avraham relocate after the destruction of Sodom?
Answer: 20:1 – Because travel in the region ceased and Avraham could no longer find guests. - Question: Why did Avimelech give gifts to Avraham?
Answer: 20:14 – So that Avraham would pray for him. - Question: Why was Avraham told to listen to Sarah?
Answer: 21:12 – Because she was greater in prophecy. - Question: Why did G-d listen to the prayer of Yishmael and not to that of Hagar?
Answer: 21:17 – Because the prayer of a sick person is more readily accepted than the prayer of others on his behalf. - Question: Who accompanied Avraham and Yitzchak to the akeidah (binding)?
Answer: 22:3 – Yishmael and Eliezer.
All references are to the verses and Rashi's commentary, unless otherwise stated.
אם
יש חיוב לעמוד בשעת הקדיש או אמירת ברוך ה' המבורך לעולם ועד
שאלה: כשאומר השליח ציבור או העולה לתורה “ברכו את
ה' המבורך”, והציבור עונים לו “ברוך ה' המבורך לעולם
ועד”, האם הם צריכים לעמוד, או שדי להם בקימה מועטת, או שרשאים הם לשבת ואינם
חייבים לעמוד כלל?
תשובה: הנה רבינו הרמ”א
כתב בספרו דרכי משה, שנהגו לעמוד בשעת אמירת ברכו את ה' המבורך, ושכן
כתב המרדכי, על פי דברי התלמוד ירושלמי, שנאמר לגבי עגלון מלך מואב, “קום כי
דבר ה' אליך”, מכאן אמר רבי אליעזר שכאשר עונים הציבור אמן יהא שמיה רבא וכל
דבר בקדושה צריכים לעמוד על רגליהם.
ומבואר
יוצא מדברים אלה כי חובה לעמוד בשעה שאומרים “ברוך ה' המבורך לעולם ועד“,
שהרי
אפילו עגלון מלך מואב עמד בשעה שהגיע אליו דבר ה'. ועל כן חובה לעמוד בשעת עניית
קדיש, וכן בשעת עניית “ברוך ה' המבורך לעולם ועד”. וכדברי הרמ”א
כתבו עוד מגדולי האחרונים, ובהם רבינו המקובל הרמ”ע מפאנו ז”ל.
אולם רבינו חיים
ויטאל תלמידו של רבינו האר”י כתב, שרבינו האר”י לא היה עומד בשעת עניית
הקדיש כלל, ואמר לו שדברי התלמוד ירושלמי שהובאו בדברי הרמ”א אינם נכונים, כי
אין זו לשון הירושלמי, והוא נוסח מוטעה שאינו נכון להלכה שנדפס בטעות בתוך לשון
הירושלמי. ורק אם היה האר”י עומד בלאו הכי, ותוך כדי עמידתו היה החזן מתחיל
באמירת הקדיש, אז לא היה יושב עד שיסיים החזן את אמירת הקדיש, ואחר אמירת הקדיש
היה יושב. וכן כתב הרמ”א בתחילת דבריו שבדרכי משה, שהמהרי”ל לא היה עומד
בשעת עניית קדיש או ברוך ה' המבורך לעולם ועד, אלא היה יושב. ורק אם היה עומד בלאו
הכי, והחזן היה מתחיל באמירת הקדיש, לא היה יושב עד שתסתיים אמירת הקדיש.
והיוצא מן
האמור, שלפי דעת רבינו האר”י אין חיוב לעמוד בשעת עניית קדיש, וכן אין צורך
לעמוד בשעת עניית “ברוך ה' המבורך לעולם ועד”. וכתב רבינו החיד”א,
שאילו
היה הרמ”ע מפאנו רואה את דברי רבינו האר”י, היה אף הוא מודה שמותר לשבת
בשעת עניית הקדיש, כי הרמ”ע מפאנו הולך תמיד ברוב דבריו על פי דברי רבינו
האר”י הקדוש.
והנה מרן רבינו
יוסף חיים מבבל כתב בספרו “עוד יוסף חי”, שראה בעירו בגדאד,
שנוהגים
הציבור לקום “מעט” בשעת עניית “ברוך ה' המבורך לעולם ועד”.
וחיפש ולא מצא שום מקור למנהג זה. וכן נוהגים כיום בכמה מקומות, שקמים קימה מועטת
בשעת עניית ברוך ה' המבורך לעולם ועד. ואין שורש למנהגם, כי למנהג האשכנזים
היוצאים ביד רמ”א יש לעמוד לגמרי בשעת עניית ברוך ה' המבורך,
ואילו
למנהג הספרדים אין צורך כלל לעמוד בשעת עניית ברוך ה' המבורך לעולם ועד. וכן
הסכימו כל אחרוני הספרדים, שהעיקר להלכה כדברי רבינו האר”י שאין חיוב לעמוד
בשעת עניית הקדיש ועניית ברוך ה' המבורך וכו'.
ולכן לסיכום: למנהג האשכנזים יש לעמוד בשעת עניית הקדיש, וכן
בשעה שעונים הציבור “ברוך ה' המבורך לעולם ועד”, צריכים לעמוד. ואילו
למנהג בני ספרד אין חיוב לעמוד בשעת עניית הקדיש ועניית ברוך ה' וכו'. אך גם למנהג
הספרדים, אם היה עומד, ותוך כדי כך התחיל החזן באמירת הקדיש, לא
ישב עד שיסיים החזן את אמירת הקדיש. וספרדי המתפלל אצל אשכנזים, נכון שיעמוד גם
הוא בשעת הקדיש ואמירת ברכו, כדי שלא יהיה יושב במקום שכולם עומדים.
The
Obligation to Stand While Kaddish and Barechu are Recited
Question: When the Chazzan or an
individual receiving an Aliya to the Torah recites “Barechu
Et Hashem Ha’Mevorach” and
the congregation replies “Baruch Hashem Ha’Mevorach Le’Olam Va’ed,” must the congregation rise
completely or partially or is there no obligation to rise whatsoever?
Answer: The Rama writes in his work Darkei Moshe quoting the Mordechi
that it is customary to recite Barechu while standing. This is based on the
Talmud Yerushalmi which expounds the verse regarding Eglon, king of Mo’av,
“Rise, for Hashem has spoken to you”- Rabbi Elazar understood from here that
one must rise while reciting “Amen Yehe Shemeh Rabba” and any other words of
holiness.
Based on their words, one must stand while reciting “Baruch
Hashem Ha’Mevorach Le’Olam Va’ed,” for even Eglon, king of Mo’av, stood when he was
told the word of Hashem. It is therefore compulsory to stand while answering
Amen to Kaddish and while reciting “Baruch Hashem
Ha’Mevorach”.
Many other great Acharonim, including the great Mekubal, Rabbeinu Menachem Azarya
of Pano, rule likewise.
On the other hand, Rabbeinu Chaim Vital, chief disciple of the saintly Ari z”l, writes that the great Ari z”l would not stand up while
answering Amen to Kaddish and he said that the Yerushalmi quoted by the Rama is
incorrect, for it is a mistaken passage erroneously printed in the Talmud
Yerushalmi. Only when the Ari was already standing and the Chazzan began
reciting Kaddish would he remain standing until the conclusion of the Kaddish
at which point he would be seated again. Indeed, the Rama writes in the
beginning of the aforementioned Darkei Moshe that the Maharil would not stand
during Kaddish of the recitation of “Baruch Hashem
Ha’Mevorach Le’Olam Va’ed.” Only if he was standing in any case and the Chazzan
began Kaddish would the Maharil remain standing until the conclusion of the
Kaddish.
Based on this, according to the opinion of the saintly Ari z”l, there is no need to stand
during Kaddish or during the recitation of “Baruch Hashem
Ha’Mevorach Le’Olam Va’ed.” Maran Ha’Chida writes that were the great Rabbeinu
Menachem Azarya of Pano to have seen the words of the holy Ari, he would
certainly have agreed that one may remain seated during Kaddish, for Rabbeinu
Menachem Azarya ruled mostly based on the words of the holy Ari.
The great Rabbeinu Yosef Haim of Baghdad writes in his Sefer Od Yosef Hai that
the custom in his hometown of Bagdad is that the congregation rises slightly
while reciting “Baruch Hashem Ha’Mevorach Le’Olam Va’ed”; he writes that he searched
for a source for this custom but he has not found one. This is indeed the
custom is several places today. However, there is no basis for this custom, for
according to the Ashkenazi custom which follows the Rama, one must be standing
completely while reciting “Baruch Hashem Ha’Mevorach” whereas according to the
Sephardic custom, there is no need whatsoever to standing while reciting “Baruch
Hashem Ha’Mevorach.” All
Sephardic Acharonim agree with the ruling of the Ari z”l that there is no need to
stand during Kaddish or Barechu.
Summary: The Ashkenazi custom is to rise for answering Kaddish and
reciting “Baruch Hashem Ha’Mevorach Le’Olam Va’ed.” According to the Sephardic
custom, however, there is no need to stand during Kaddish and Barechu.
Nevertheless, even according to the Sephardic custom, if one was already
standing and the Chazzan begins reciting Kaddish, one should not be seated
until the Chazzan concludes the Kaddish. If a Sephardic individual is praying
in an Ashkenazi synagogue, it is preferable for him to stand during Kaddish and
Barechu in order not to be the only one sitting while everyone else around him
stands.