ק׳ ק׳ שׁערי תפילה
******
*****
Machazorim
Do you have any Machazorim that belong to Moor Lane?
We are missing several Machazorim
and need them returned in time for the Yamim Noraim.
if you have any Machazorim
please return them as soon as possible
Thanking you in advance
The Gabbaim
********
Pledge Reminder
There is a big segula to pay any outstanding debts before Rosh Hashana,
so we'd like to send a reminder that if you have made
a donation to the Bet Hakeneset
after receiving an Aliya in the last few weeks,
the donation can be fulfilled in any of the following ways:
· By post addressed to
'The Treasurer, Manchester Congregation of Spanish and Portuguese Jews,
18 Moor Lane, Salford, Manchester M7 3WX'.
· By hand to the treasurer or any member of the Mahamad.
·Anonymously in the donations box in the Synagogue.
·Direct Debit to the shul's account
for account details please speak to the treasurer
·Cheque
Cheques should be made payable to
'Manchester Congregation of Spanish & Portuguese Jews'.
Thank you & Tizke Lemitzvot
*******
לוח זמני תפלה לקיץ תשפ״ד
Summer Timetable 5784 – 2024
מוצאי שבת | ערבית )מוצ”ש( | שקיעה | סוף זמן קראת שמע | זמן שבת | פלג מנחה (תה״ד) | פלג מנחה (לבוש) | מנחה וקבלת שבת | תאריך | שבת פרשת |
Shabbat Ends | Arbit | Sunset | Shema to be read before | Candles to be |
| Earliest Candle lighting | Minha & Kabbalat Shabbat* | Date | Parasha |
PM | PM | PM | AM | PM | PM | PM | PM |
|
|
7:58 | 7:54 | 7:08 | 9:57 | 6:56 | 6:25 | 5:55 | 6:40 | 20/21 Sep | כי תבא |
For those not in the Bet Hakeneset, but wishing to bring in Shabbat with the Kahal, candles should be lit about 30 minutes after the time listed for Minha and Kabbalat Shabbat, unless the time listed in the ‘latest candle lighting’ column is earlier, when candles MUST be lit by that time, in all cases
שבת
קרבנות
9:00 am
הודו
9:15 am
מנחה
NEW TIME
6:00 pm
*************
When the Jewish People dwell in the Land of Israel, its first fruits are to be taken to the Temple and given to the kohen. This is done in a ceremony that expresses recognition that it is G-d who guides the history of the Jewish People throughout all ages. This passage forms one of the central parts of the Pesach Haggadah that we read at the Seder.
On the last day of Pesach of the fourth and seventh years of the seven-year shemitta cycle, a person must recite a disclosure stating that he has indeed distributed the tithes to the appropriate people in the prescribed manner. With this mitzvah Moshe concludes the commandments that Hashem has told him to give to the Jewish People. Moshe exhorts them to walk in Hashem’s ways because they are set aside as a treasured people to Him.
When the Jewish People cross the Jordan River they are to make a new commitment to the Torah. Huge stones are to be erected and the Torah is to be written on them in the world's seventy primary languages, after which they are to be covered over with a thin layer of plaster. Half the tribes are to stand on Mount Gerizim, and half on Mount Eval, and the levi'im will stand in a valley between the two mountains. The levi'im will recite twelve commandments, and all the people will answer “amen” to the blessings and the curses. Moshe then details the blessings that will be bestowed upon the Jewish People, blessings that are both physical and spiritual. However, if the Jewish People do not keep the Torah, Moshe details a chilling picture of destruction, resulting in exile and wandering among the nations.
Ohr Somayach Institutions www.ohr.edu
ביטול מצוות עשה וברכה לבטלה
שאלה: לפני כמה ימים מסרתי את התפילין שלי לבדיקה, ולחרדתי גילה הבודק שבתפילין של ראש היתה חסרה מילה אחת, שהוא פסול ברור, וכמובן החליף מיד את הפרשיות כהלכה, אך לבי מר לי על העבר, מהו התיקון שעלי לעשות לכפר על עווני?
תשובה: בשאלה זו נשאל מרן רבינו עובדיה יוסף זצ”ל (בספרו עמוד כו), והשיב, שעלינו לדון כאן בשני ענינים נפרדים.
האחד, מצד מה שהשואל לא הניח תפילין של ראש במשך כמה שנים, והענין השני, מצד מה, שהיה מברך בכל יום ברכה לבטלה על התפילין. כי האדם ששאל על כך את מרן זצ”ל, היה אשכנזי, והאשכנזים נוהגים לברך על תפילין של ראש ברכה נפרדת, נמצא, שאם התפילין פסולות, בודאי שאין לברך על הנחתן, ואם בירך, הרי היא ברכה לבטלה, שהוא איסור מן התורה לדעת הרמב”ם כמו שביארנו כבר.
והנה ראשית כל נבאר, שזה החוטא העומד לפנינו, דינו הוא כדין “שוגג”, כלומר, ישנם שלש מדרגות בכל מעשה, ישנו “מזיד”, שהוא העושה איזה מעשה בכוונה תחילה, כגון מי שנוסע בשבת, ויודע שאסור ליסוע בשבת. וישנו “שוגג”, שהוא העושה מעשה בלא כוונה, כגון מי שנסע בשבת ולא ידע שאותו היום הוא שבת וכיוצא בזה. ויש “אנוס”, והוא מי שעושה מעשה מחמת אונס, כגון מי שלקחו אותו אנשים אחרים והכריחו אותו ליסוע בשבת בעל כורחו. והנה ה”אנוס”, הוא פטור לגמרי, שאינו אחראי למעשיו. וה”מזיד”, הוא אחראי במלוא כובד האחריות על מעשיו. אולם השוגג, אין דינו חמור כדין המזיד, שהרי לא התכון למה שעשה, ומאידך גיסא, אינו יכול לפטור עצמו לחלוטין מן הדין כמו מי שהיה אנוס, שהרי אילו היה נזהר, לא היה נופל באותו מכשול שנפל בו.
ועתה לגבי השאלה, הנה מצד מה שלא הניח תפילין, נראה שאינו צריך לעשות תיקון מיוחד, הואיל ועל ביטול מצות עשה (הנחת תפילין היא מצות עשה, ואם אינו מניחן, נחשב למבטל מצות עשה) אמרו במסכת יומא (דף פו.) “עבר על מצות עשה ושב בתשובה, לא זז משם עד שנמחל לו”. וכן פסק הרמב”ם. והואיל והשואל שלפנינו מצטער על חטאו, ומודה בו, ומקבל על עצמו להזהר להבא שלא להכשל, הרי שנתכפר חטאו.
ולא נותר לדון אלא מצד העון של הברכות לבטלה שהיה מברך בכל יום על תפילין פסולות. והנה אם נאמר שדינו הוא ממש כדין מי שעבר על מצות לא תעשה, שהרי נשא שם שמים לשוא ועבר על “לא תשא את שם ה' אלהיך לשוא”, הרי דינו הוא כמבואר במסכת יומא (פו.) שהתשובה אינה מכפרת לגמרי, ורק על ידי יום הכפורים יתכפר חטאו. ולכן עליו להתאמץ יותר בתפלותיו שיקבל ה' את תשובתו בזכות היום הקדוש.
אולם מרן רבינו עובדיה יוסף זצ”ל, כתב בזה, שבהיות ולדעת הרבה ראשונים, איסור ברכה לבטלה אינו מן התורה, אלא מדרבנן, בלאו הכי יש לומר שאינו זקוק לתיקון מיוחד על חטאו, ודי לו בתשובה רגילה בלבד. (אף שלמעשה אנו נזהרים בדין ברכה לבטלה כדעת הרמב”ם, שהוא איסור מן התורה). ועוד הוסיף, שמכיון שעבר על הזכרת שם השם בשוגג, יש אומרים שאפילו במצות לא תעשה, אם עבר עליה בשוגג אינו זקוק לכפרה מיוחדת, ורק במזיד צריך רחמים מרובים שביום הכפורים יכופר חטאו.
ולכן פסק שדי לאותו אברך שבא לפניו בשאלה, שיחזור בתשובה, וה' הטוב יכפר בעדו.
ומכאן נלמד כמה יש להזהר באיסורי ברכות לבטלה באופן הבא ברשלנות, שהרי זה כמו מי שמזכיר שם השם במזיד, ותשובתו קשה. ויש להתחזק בענין זה, לשים לב על כל ברכה וברכה לפני הוצאתה מן הפה, וה' הטוב יראה בענינו ויקבל ברחמים וברצון את תפלתינו.
Rectifying the Transgression of a Positive Commandment and a Blessing in Vain
Question: If one has one’s Tefillin checked and the inspection reveals that unfortunately, a word was missing from the head Tefillin (which constitutes an absolute invalidation of the Tefillin) and after obviously switching Tefillin immediately, the individual’s heart is still bitter about the past and he would like to know: What rectification process can he perform to atone for this sin?
Answer: Maran Rabbeinu Ovadia Yosef zt”l was asked this question in his work (Chazon Ovadia-Yamim Nora’im, page 26) and writes that there are two issues which must be addressed: Firstly, is the fact that this person did not don the head Tefillin for several years. Secondly is the fact that he would recite a daily blessing in vain on the Tefillin (for the inquiring individual was Ashkenazi and Ashkenazim customarily recite a separate blessing before donning the head Tefillin), for one may not recite a blessing on invalid Tefillin and one who does so recites a blessing in vain, which is a Torah prohibition according to the Rambam.
We must first establish that the person asking this question is halachically classified as “unintentional,” i.e. there are three categories regarding any action: “Intentional,” one who performs a premeditated action, for instance, one who drives a car on Shabbat and knows that it is forbidden to do so, “unintentional,” one who performs an action unintentionally, for instance, one who drives a car on Shabbat and does not know that that day is Shabbat and the like, and “forced,” one who performs an action by force, for instance, one who drives a car on Shabbat while being forced to do so by others. Regarding one who is forced, such an individual is completely exempt, for he is not held responsible for his actions. One who performs an action intentionally bears complete responsibility for his actions. However, one who performs an action unintentionally cannot be considered as severe as one who did so intentionally, for he did not intend to do what he did. On the other hand, he cannot exempt himself completely as if he was forced, for if he would have been more careful, he would not have transgressed what he did.
Returning to our question, regarding the fact that the inquirer has not donned Tefillin, he seemingly would not have to undergo any special rectification process, for regarding transgressing a positive commandment (donning Tefillin is a positive Torah commandment and failing to don them constitutes a negation of a positive commandment), the Gemara (Yoma 86a) tells us, “If one transgresses a positive commandment and repents, he is immediately forgiven.” The Rambam rules likewise. Since this inquirer feels remorse for his sin, admits it, and accepts upon himself to take care not to transgress it again in the future, his sin is atoned for.
The only thing left to address is all the blessings in vain he would recite every day upon donning these invalid Tefillin. If we were to consider it as though he has transgressed an actual negative Torah prohibition, for he has uttered the name of Hashem in vain and transgressed the verse, “Do not bear the name of Hashem, your G-d, in vain,” the Gemara (Yoma 86a) tells us that repentance does not atone for such things completely; rather, only through Yom Kippur can his sin be completely forgiven. Thus, he must pray fervently that Hashem accept his repentance in the merit of the holiest of days.
Nevertheless, Maran zt”l writes that since according to many Rishonim the prohibition of reciting a blessing in vain is not a Torah prohibition, rather, it is only Rabbinic in nature, in any case there is no special requirement for his rectification process and a regular repentance will suffice (although in practice we are careful regarding blessings in vain in accordance with the view of the Rambam who writes that it is indeed a Torah prohibition). Maran zt”l adds that since he has transgressed uttering Hashem’s name in vain unintentionally, there are those that say that even if one transgresses a negative Torah commandment unintentionally that he needs no special atonement and only when performing such a sin intentionally will one need great mercy to be forgiven through Yom Kippur.
Thus, Maran zt”l ruled that a regular repentance was sufficient for this young Torah scholar and Hashem would forgive him for his iniquity.
We see clearly how much one should be careful not to recite blessings in vain in a negligent manner, for this is considered uttering Hashem’s name in vain intentionally and repentance for this is difficult. One should strengthen his observance of this matter by paying close attention before reciting any blessing out of one’s mouth. May Hashem see our suffering and accept our prayers mercifully and willingly.