Newsletter Parashat Vayechi

Moor Lane Logo New Best.JPG
image (2).png

Please help support our minyanim whenever possible

  ***
Start you day learning Torah
image.png
  ******   
Capture.JPG

New Opportunity for learning

The Avrechim of the Kollel are able to learn with the Kahal 

from 6.50 pm till Arbit at 7.30 pm every evening

Need a partner?

contact Rabbi Stamler

 

****

image.png
  Avot Ubanim
THIS WEEK
6:25 pm
Fathers are encouraged to 

attend & bond with their sons in 

Learning Torah

  

***

SHABBAT TIMES

לוח זמני תפלה לחורף
תש"פ

Winter Timetable 5780 – 2019/20

 

מוצאי שבת

ערבית
)
מוצ"ש(

שקיעה

מנחה שבת

סוף זמן קריאת שמע

הדלקת נרות

מנחה וקבלת שבת

תאריך

שבת פרשת

Shabbat

Ends

Arbit

Sunset

Minha

Shema before

Candle Lighting

Minha & Kabbalat Shabbat

Date

Parasha

PM

PM

PM

PM

AM

PM

PM

 

 

5:10

5:05

4:11

3:35

10:18

3:56

3:56

10/11 Jan

ויחי

Shabbat Services

Children’s
Tehilim straight after Musaf

Anyone wishing
to donate a Kiddush Please email Moorlanenews

 ****

Q
& A on Parashat Vayechi

All references are to the verses and Rashi’s commentary, unless otherwise stated.

  1. Why is kindness towards the dead called "chesed shel emet" — kindness of truth?
    47:29 – Because the giver expects no reward from the recipient.
  2. Give three reasons Yaakov didn't want to be buried in Egypt.
    47:29 – a) Egypt's ground was to be plagued with lice; b) At the time of the resurrection, those buried outside Israel will suffer; c) So the Egyptians wouldn't make him into an idol.
  3. How do you treat a "fox in his time" (i.e., a commoner who rules)?
    47:31 – Bow to him.
  4. "When I was coming from Padan, Rachel died on me… I buried her there on the way to Efrat…" Why did Yaakov say all this to Yosef?
    48:7 – Yaakov thought Yosef harbored resentment since Yaakov had not buried Yosef's mother, Rachel, in the Ma'arat HaMachpela.
  5. Initially, why was Yaakov unable to bless Efraim and Menashe?
    48:8 – The Shechina departed from him.
  6. What does pillalti mean?
    48:11 – "I thought."
  7. What does "Shechem" mean as used in this week's parsha? (two answers)
    48:22 – a) The actual city of Shechem; b) A portion.
  8. Which individual is called "the Emori"? Why? Give two reasons.
    48:22 – Esav. a) He acted like an Emorite; b) He trapped his father with words (imrei pi).
  9. What did Yaakov want to tell his sons but was unable to?
    49:1 – When mashiach will come.
  10. What privileges did Reuven lose due to his rash actions?
    49:3 – Priesthood and Kingship.
  11. What congregation from Yaakov's offspring did Yaakov not want to be associated with?
    49:6 – Korach and his congregation.
  12. What did Yehuda do after he heard Yaakov rebuke Reuven, Shimon and Levi? Why?
    49:8 – He drew back. He was afraid that Yaakov would rebuke him for the incident with Tamar.
  13. What does milk do to teeth?
    49:12 – It makes them white.
  14. Why is Yissachar like a "strong-boned donkey"?
    49:14 – Just as a donkey bears a heavy burden, so the tribe of Yissachar bears the yoke of Torah.
  15. With what resource did both Yaakov and Moshe bless Asher?
    49:20 – Oil-rich land.
  16. In Yosef's blessing, Yaakov said, "They embittered him…" Who are "they"?
    49:23 – Yosef's brothers, Potifar and his wife.
  17. Which descendants of Binyamin "will divide the spoils in the evening"?
    49:27 – Mordechai and Esther.
  18. From whom did Yaakov buy his burial place?
    50:5 – From Esav.
  19. What oath did Yosef make to Pharaoh?
    50:6 – Yosef swore not to reveal Pharaoh's ignorance of Hebrew.
  20. Which two sons of Yaakov did not carry his coffin? Why not?
    50:13 – Levi, because he would carry the aron (holy ark). Yosef, because he was a king.

 ****

Halachot
from Maran Rabbi Ovadia Yosef Ztz'l

 בשולי גויים

שאלה: בביתנו נמצאת עובדת שאינה יהודייה. היא מסייעת בכל
עניני הבית, וכן מבשלת עבורינו את האוכל. כל החומרים הנכנסים לבית הם כשרים, ואנו
רואים את העובדת בשעת הבישול, כך שאין חשש מצד כשרות המאכלים. האם מותר לאכול
מתבשיליה
?

תשובה: רבותינו גזרו על תבשילים
שבישלום גויים, שלא יאכל מהם ישראל, כלומר, יהודי
.

טעם
גזירת בישולי גויים

ובטעם
הגזירה שאסרו רבותינו לאכול תבשילי גוים, נמצאו שני טעמים, האחד, משום חתנות.
כלומר, הואיל ואסור לישראל להתחתן עם הגויים, ואם יהיו ישראל רגילים לאכול ממאכלי
הגויים ולשהות בחברתם, הם עלולים לבא לידי נשואין עם הגויים
.

והטעם
השני, משום שחששו רבותינו, שמא הגוי יכניס דברים לא כשרים בתבשילו, ויאכילם את
הישראל
.

לפיכך
אסור בהחלט לאכול מתבשילים שבישל הגוי
.

דין
הכלים שהגוי בישל בתוכם

ביארנו
כבר בהלכות ערב פסח וכן בהלכות בשר בחלב, שכל כלי שנתבשל בתוכו מאכל כל שהוא, הרי
שטעם המאכל נבלע בדפנות הכלי, מחמת חום התבשיל. ולכן אנו מייחדים מערכות כלים
נפרדות לחלב ולבשר, וכן לפסח ולשאר ימות השנה
.

וכן
הדין לגבי תבשילי הגוי, שלא רק שאין לאכול מהתבשילים שבישל הגוי, אלא שדינם כדין
כל שאר איסורי האכילה, נבלות וטרפות, בשר בחלב וכדומה, שאם בישלום בכלי, הכלי נאסר
להשתמש בו שוב, מכיון שדפנות הכלי בועלות מטעם המאכל שנתבשל בו
.

נמצא
אם כן, שגוי שבישל תבשילים בכלים של ישראל, לא רק שאסור לאכול את המאכלים שבישל
הגוי, אלא שכל הכלים שבישל בהם, נאסרו בשימוש חוזר, אלא אם יכשירו אותם, על ידי
"הגעלה" במים רותחים. וכפי שביארנו בערב פסח. (וכלי חרס, שעל פי הדין
אין אפשרות להכשירם אפילו בהגעלה, מכל מקום באיסור בישולי גויים, כתב מרן הרב
עובדיה יוסף שליט"א
, שיש
להקל בהגעלת הכלי שלש פעמים, אפילו בכלי חרס). (הליכות עולם עמוד צז
, ועמוד קד).

וכשהיה
מרן רבינו שליט"א אב בית הדין בקהיר, היתה אשה ערביה אחת מסייעת לרעייתו
הרבנית בעבודות הבית. ופעם אירע שהכינה לעצמה חביתה על מחבת השייך למרן רבינו
שליט"א ולבני ביתו. והורה מרן שליט"א לרעייתו, שתגעיל את המחבת במים רותחים,
ושתעשה כן בנוכחות הערביה, כדי שתלמד מכאן ולהבא שלא לעשות כך עוד. (וכשעזבו מרן
שליט"א ובני ביתו את קהיר, עמדה אותה ערביה ומיררה בבכי, על צערה הגדול
בפרידתה מהרבנית, ועל הזכות הגדולה שהיא מאבדת בכך שלא תוכל עוד לעמוד לימין
רעייתו של החכם הקדוש
).

ואמנם
ישנם אופנים שמותר לאכול מתבשיל של הגוי, כמו שנבאר בהלכות הבאות

Foods Cooked by a Non-Jew

Question: We currently employ a
non-Jewish maid in our home. She helps with things around the house including
cooking our food. All of the ingredients which enter the house are kosher and
we supervise the maid while she is cooking, such that there is not Kashrut concern
with the food. May we eat the food she prepares?

Answer: Our Sages decreed that a Jew may not eat foods cooked by a
non-Jew.

The Reason for the Prohibition to Eat Foods Cooked by a Non-Jew
There are two reasons for the why our Sages decreed that a Jew may not eat food
cooked by a non-Jew: The first is since a Jew may not marry a non-Jew, if Jews
are accustomed to eating with non-Jews and mingling with them, this may cause
intermarriage between them.

The second reason is because our Sages were concerned that the non-Jew may
place non-kosher ingredients in the food and feed it to the Jew.

Thus, it is absolutely forbidden to eat foods that were cooked by a non-Jew.

The Status of Vessels that a Non-Jew Cooked Food In
We have already discussed in the laws of Pesach and the laws of milk and meat
that any vessel which had any kind of food cooked in it absorbs some of the
flavor of the food into the walls of the vessel as a result of the heat during
the cooking. It is for this reason that we designate different sets of dishes
for milk and meat as well as for Pesach and the rest of the year.

The same applies to food cooked by a non-Jew that not only is it forbidden to
eat from the food cooked by the non-Jew, but the status of such food is like
other forbidden foods such as non-kosher meat, milk and meat, and the like
which prohibit the vessel they were cooked in since the walls of the vessel
absorb some of the flavor of the forbidden food cooked in it.

Thus, if a non-Jew cooks food in a Jew’s vessels, not only are the foods
prohibited for consumption, but the vessels may not be used anymore without
first koshering them by immersing them in a pot of boiling water on the fire
(“Hag’ala”). (Regarding earthenware vessels, which according to the Halacha cannot
be koshered through Hag’ala, nevertheless, regarding the prohibition of food
cooked by a non-Jew, Maran Harav Ovadia Yosef Shlit”a writes that one may be
lenient and kosher it by immersing it in boiling water on the flame three
times, even if it is and earthenware vessel. See Halichot Olam, Volume 7, pages
97 & 104.)

When Maran Shlit”a served as head of the Rabbinical Court in Cairo, there was
an Arab maid who would help the rabbi’s wife with chores around the house. This
maid once prepared herself an omelet using a frying-pan belonging to Maran’s
family. Maran Shlit”a instructed his wife to immerse the pan in boiling water
in a pot on the fire in the presence of this maid in order for her to realize
that she should not do this again in the future. (When Maran Shlit”a and his
family left Cairo, this maid stood and wept bitterly for she was distressed
about parting with the rabbi’s wife and because of her loss of the great merit
to be a helping-hand to the wife of the holy sage.)

There are, however, instances where it will be permissible to eat food cooked
by a non-Jew which we will, G-d-willing, discuss in the following Halachot

התנאים להיתר
אכילת בישולי גויים

בהלכה
הקודמת
ביארנו באופן כללי את האיסור לאכול
מתבשילים שבישלם הגוי. וכגון, אם בישל הגוי תפוח אדמה, אסור לאכול ממנו, אף על פי
שאין כל חשש מצד כשרות המאכל
, מכל מקום גזרו רבותינו איסור אכילה
מתבשילים שבישל הגוי, מן הטעמים שהוזכרו בהלכה הקודמת
.

אולם
בעצם הדין שאין לאכול מבישולי הגוי, ישנם שני תנאים, שבההעדר אחד מהם, מותר לאכול
מתבשילי הגוי
.

תנאי
איסור בישולי גויים

התנאי
הראשון הוא, שיהיה התבשיל עשוי ממאכלים שאינם נאכלים כשהם חיים, (חיים
,
כלומר,
אינם מבושלים). כגון תפוחי אדמה, בשר (לרוב סוגיו), אורז וכיוצא בזה. שכל המאכלים
הללו אי אפשר לאכלם ללא בישול, ולפיכך אסור לאכלם אם בישלם הגוי
.

אבל
דבר שנאכל כמות שהוא חי, כגון תפוחים, גזר וכיוצא בזה, שרגילים לאכלם אף ללא
בישול, מותר לאכלם אם בישלם הגוי. שכל דבר הנאכל כמות שהוא חי, לא נאסר באכילה
מחמת בישול הגוי
.

והתנאי
השני, שיהיה התבשיל ראוי להעלותו על שלחן מלכים. כלומר, דוקא תבשיל שיש לו חשיבות,
כמו בשר ודגים, שייכת בו גזירת רבותינו שלא לאכול מבישולי הגוי
.
אבל
תבשיל פשוט מאד, שאין להעלותו על שלחן מלכים, מותר לאכול ממנו, אף על פי שבישלו
גוי
.

וכל
תבשיל שחסר בו אחד מן התנאים הללו, כלומר, או שהוא נאכל כמות שהוא חי, או שהוא
אינו עולה על שלחן מלכים, הרי שמותר לאכלו אפילו אם בישלו הגוי. ואין צורך
שיתקיימו שני התנאים יחד
.

ובהלכה
הבאה, נביא דוגמאות למאכלים שמותר לאכלם, אף על פי שבישלם הגוי. (שלחן ערוך יורה
דעה סימן קיג
)

The Conditions to Permit Eating Foods Cooked by a Non-Jew

In
the
previous
Halacha
we have explained in a general manner the prohibition to
eat foods cooked by a non-Jew, for instance, a Jew may not eat a potato cooked
by a non-Jew; even if there is no concern as to the Kashrut of the food, our
Sages nevertheless forbade eating foods cooked by a non-Jew for the reasons
mentioned in the previous Halacha.

However, with regards to the actual prohibition of eating food cooked by a
non-Jew there are two conditions which, if they are not both met, it will be
permissible to eat the foods cooked by a non-Jew.
The Conditions of when the Prohibition of Foods Cooked by a Non-Jew Applies

The first condition is that the cooked food must consist of foods which cannot
be eaten raw or uncooked, such as potatoes, most kinds of meat, rice, and the
like; all of these foods cannot be eaten uncooked and will therefore be
prohibited for consumption if cooked by a non-Jew.

However, foods which can be eaten as is, uncooked, such as apples, carrots, and
the like which are regularly eaten uncooked, may be eaten even if they were
cooked by a non-Jew, for anything able to be eaten raw does not become
prohibited when cooked by a non-Jew.

The second condition is that the food must be worthy of being served on a
king’s table, meaning that only a cooked food which is respectable, such as
meat or fish, is included in the edict of our Sages banning food cooked by a
non-Jew. However, a very simple dish which is not fit to be served on a king’s
table may be eaten even if it has been cooked by a non-Jew.

Any cooked food which is missing any one of these two conditions, i.e. either
it is able to be eaten raw or uncooked or it is not worthy of being served on a
king’s table, is permitted for consumption even if it was cooked by a non-Jew.
It is unnecessary for both conditions to be fulfilled.

In the following Halacha we shall discuss several examples of foods which may
be eaten even if they were cooked by a non-Jew (Shulchan Aruch, Yoreh De’ah,
Chapter 113)

Shabbat Shalom


moorlanenews@gmail.com


Please feel free to ask us any questions or requests you may need through this e-mail. We will get back to you, bli neder, asap.

Please send us any announcement you would like to make through our e-mail before Wednesday morning, if possible, unless there is a Yom Tob. Exceptions will be made for late entries

Be advised that we will only announce your simcha when you give us permission to do so

If you no longer wish to receive further emails from moorlanenews please reply with the word "unsubscribe".

Thank you, Hatzlacha & all the best