Announcements
****
THIS THURSDAY NIGHT
in ARBIT
we begin saying
BARECH ALENU
***
***
New Opportunity for learning
The Avrechim of the Kollel are able to learn with the Kahal
from 6.50 till Arbit at 7.30 every evening
Need a partner?
contact Rabbi Stamler
****
Fathers are encouraged to
attend & bond with their sons in
Learning Torah
*****
SHABBAT
Shabbat Times
לוח זמני תפלה
לחורף תש"פ
Winter
Timetable 5780 – 2019/20
מוצאי שבת | ערבית )מוצ"ש( | שקיעה | מנחה שבת | סוף זמן קריאת שמע | הדלקת נרות | מנחה וקבלת שבת | תאריך | שבת פרשת |
Shabbat Ends | Arbit | Sunset | Minha | Shema before | Candle Lighting | Minha & Kabbalat Shabbat | Date | Parasha |
PM | PM | PM | PM | AM | PM | PM |
|
|
4:49 | 4:40 | 3:49 | 3:10 | 10:05 | 3:36 | 3:36 | 6/7 Dec | ויצא |
Shabbat Services
Children’s
Tehilim straight after Musaf
Anyone wishing
to donate a Kiddush Please email Moorlanenews
****
Q
& A on Parashat Vayetze
All references are to the verses and Rashis commentary, unless otherwise stated.
- When Yaakov traveled to Charan, the Torah stresses that he departed from Beer Sheva. Why?
28:10 – The departure of a righteous person leaves a noticeable void in that place. - On the night of his dream, Yaakov did something he hadn't done in 14 years. What?
28:11 – Sleep at night lying down. - G-d compressed the entire Land of Israel underneath the sleeping Yaakov. What did this symbolize?
28:13 – That the Land would be easy for his descendants to conquer. - Yaakov said "I will return with shalom." What did he mean by "shalom"?
28:21 – Completely without sin. - Why did Yaakov rebuke the shepherds?
29:7 – He thought they were loafing, stopping work early in the day. - Why did Rachel, and not her brothers, tend her father's sheep?
30:27 – Her brothers weren't born yet. - Why did Yaakov cry when he met Rachel?
29:11 – He saw prophetically that they would not be buried together; or because he was penniless. - Why did Lavan run to greet Yaakov?
29:13 – He thought Yaakov was carrying money. - Why were Leah's eyes tender?
29:17 – She cried continually because she thought she was destined to marry Esav. - How old was Yaakov when he married?
29:21 – Eighty-four. - What did Rachel find enviable about Leah?
30:1 – Her good deeds, thinking they were the reason Leah merited children. - Who was Yaakov's fifth son?
30:5 – Dan. - Who was Leahs handmaiden? Was she older or younger than Rachels handmaiden?
30:10 – Zilpah. She was younger. - How do you say dudaim in Arabic?
30:14 – Jasmine (Yasmin). - "G-d remembered Rachel" (30:22). What did He remember?
30:22 – That Rachel gave Leah the "signs of recognition" that Yaakov had taught her, so that Leah wouldnt be embarrassed. - What does "Yosef" mean? Why was he named that?
30:24 "Yosef" means "He will add." Rachel asked G-d for another son in addition to Yosef. - G-d forbade Lavan to speak to Yaakov "either of good or of bad." Why didnt G-d want Lavan to speak of good?
31:24 – Because the "good" that comes from wicked people is bad for the righteous. - Where are there two Aramaic words in this weeks Parsha?
31:41 – Yagar Sahaduta, meaning "wall of testimony." - Who was Bilhahs father? Who was Zilpahs father?
31:50 – Lavan. - Who escorted Yaakov into Eretz Yisrael?
32:1 – The angels of Eretz Yisrael.
****
Halachot
from Maran Rabbi Ovadia Yosef Ztz'l
ברכת השנים
הטעם שלא מבקשים
גשמים מיום שמחת תורה
ואף
על פי שהיה מן הראוי לשאול טל ומטר כבר ממוצאי חג הסוכות, מכיון שכבר נכנסנו לעונה
הראויה לירידת גשמי ברכה, (ולכן אנו נוהגים להזכיר "גבורות גשמים"
דהיינו "משיב הרוח ומוריד הגשם" כבר מתפילת מוסף של שמחת תורה), מכל
מקום תיקנו רבותינו שאין לבקש גשם מהשם יתברך בברכת השנים אלא מליל שבעה במרחשון,
משום שבחג הסוכות היו כל ישראל עולים לרגל לבית המקדש, ואחר כך היו חוזרים לבתיהם,
ויש מהם שהיו צריכים ללכת בדרך לביתם עד שבעה במרחשון, ובכדי שלא ינזקו
עולי רגלים מחמת הגשמים, תקנו שלא ישאלו גשמים אלא מליל שבעה במרחשון.
ברכת השנים בחוץ
לארץ
בחוץ
לארץ יש להתחיל לשאול טל ומטר בברכת השנים, מתפילת ערבית של מוצאי הרביעי בדצמבר
למנינם, ובשנה שיש בחודש פברואר עשרים ותשעה ימים, יש להתחיל לשאול טל ומטר במוצאי
חמישי בדצמבר, וכך המנהג באירופה ובארצות הברית.
ובמקומות
שהאקלים בהם הפוך מארץ ישראל ואירופא, דהיינו שימות החמה אצלם הם בין סוכות לפסח,
אינם שואלים טל ומטר בברכת השנים, וכן אינם מזכירים "משיב הרוח ומוריד
הגשם" בברכת "אתה גיבור", ובימות הגשמים שלהם, ישאלו טל ומטר בברכת
"שמע קולינו".
ולגבי ארצות
שבהן עונות השנה הפוכות מאלו שבארץ ישראל, כגון ארגנטינה וברזיל, כבר דיברנו בענין
זה בעבר,
וכתבנו
את מסקנת ההלכה כפי שנכתבה בספר הלכה ברורה, שדין בני ארצות אלה כדין בני ארצות
הברית, ששואלים טל ומטר ממוצאי הרביעי או החמישי בדצמבר, וכתבנו שכן
הסכמת גדולי הפוסקים.
שיש לשים לב
בתפלת העמידה שלא לטעות בברכת השנים ובאמירת משיב הרוח
ויש
להזהר מאד שלא יטעה אדם להמשיך בברכת השנים כמנהגו בימות הקיץ, שמלבד מה שבכך הוא
בא לידי עון ברכות לבטלה, עוד שיש בזה חסרון בעצם הנהגתו שהוא מזלזל בתפלה עד
שאינו שם לבו למה שמוציא בפיו. וכמו כן לגבי אמירת "משיב הרוח ומוריד
הגשם", שאף על פי שהטועה ואומר "מוריד הטל" כמנהגו בקיץ, אינו חוזר
ומתפלל שוב את תפלת העמידה כמו שביארנו, מכל מקום כתבו המקובלים שיש בדבר חסרון
גדול בתפלה. (וראה בחמדת ימים בדיני שמיני עצרת מש"כ בזה).,
ובתשומת
לב מועטת יוכל כל אדם להנצל מטעויות אלה
“The Blessing of the Years”
The Reason We do not Request Rain Beginning from Simchat Torah
Although it seems that we should have begun requesting rain immediately
following the holiday of Sukkot since we enter the season worthy of rainfall at
that point (it is for this reason that we indeed begin reciting the “Powers of
Rain,” i.e. “Mashiv Ha’Ruach U’Morid Ha’Geshem” from the Mussaf prayer of
Simchat Torah [Shemini Atzeret outside of Israel]), nevertheless, our Sages
enacted that one should not request rain in the “Blessing of the Years” until
the night of the Seventh of Marcheshvan, for the entire Jewish nation would
make a pilgrimage to the Bet Hamikdash during the Sukkot holiday and would then
head home; since it took certain people until the Seventh of Marcheshvan to
arrive home, in order for those making the pilgrimage not to be harmed by the
rain, our Sages established to abstain from asking for rain until the Seventh
of Marcheshvan.
“The Blessing of the Years” Outside of Israel
Outside of Israel, we begin requesting dew and rain in the “Blessing of the
Years” beginning from the Arvit prayer of the Fourth of December. In a year
during which February has twenty-nine days (such as this coming year), we begin
asking for dew and rain beginning from the Arvit prayer of the Fifth of
December. This is indeed the custom in Europe and in the United States.
In countries where the climate is the opposite of Israel and Europe, i.e. their
summer is between Sukkot and Pesach, they do not request dew and rain in the
“Blessing of the Years” and they do not mention “Mashiv
Ha’Ruach U’Morid Ha’Geshem” in the “Ata Gibor” blessing of the Amida.
During their winter, they should request dew and rain within the “Shema
Koleinu”
blessing of the Amida.
In countries with seasons opposite of those in Israel, such as Argentina and
Brazil, the Halacha for such countries follows the ruling prescribed by the
Sefer Halacha Berura that they have the same law as those in the United States
and must request dew and rain from the Fourth or Fifth of December. This is
indeed the opinion of the consensus of great Poskim.
Taking Care not To Err While Reciting the “Blessing of the Years” or “Mashiv
Ha’Ruach”
One should take care not to continue his recitation of the “Blessing of the
Years” during the winter months as he has during the summer months, for besides
for resulting in the prohibition of reciting blessings in vain, this also shows
an overall levity towards one’s prayer, as he shows that he is not even paying
attention to the words emerging from his mouth. The same applies to the
recitation of “Mashiv Ha’Ruach U’Morid Ha’Geshem,” for although we have
already established that if one mistakenly said “Morid
Ha’Tal”
instead of “Mashiv Ha’Ruach” as he was accustomed to during the summer months,
he does not repeat the Amida prayer, nevertheless, the Mekubalim write that
this causes a great deficiency in one’s prayer. (See Chemdat Yamim, Shemini
Atzeret, for more on this matter.) With some minor attentiveness, one can
prevent all of these errors
דין מי ששכח להזכיר ותן טל ומטר בברכת השנים
בהלכה
הקודמת
ביארנו
באופן כללי את עיקר הדין שתיקנו רבותינו שהחל מליל שבעה במרחשוון מבקשים בתפילה
בברכת השנים "ותן טל ומטר לברכה". ועל כל אדם להזהר בתפילתו שלא ישכח
להזכיר את בקשת הגשמים בתפילה. ועתה נבאר הדין במי ששכח לבקש בתפילתו על הגשם.
בגמרא במסכת ברכות
(כט.) אמרו, טעה ולא שאל גשמים בברכת השנים, מחזירין אותו. כלומר, אם טעה
אדם ולא הזכיר בקשה על הגשמים בברכת השנים, דינו כדין מי שחיסר ברכה אחת מברכות
התפילה, שאין תפילתו תפילה, ועליו לחזור ולהתפלל שנית אם סיים תפילתו בלא שאלת
גשמים. וכן פסקו הרמב"ם (פ"י מהלכות תפילה) ומרן השלחן ערוך
(סימן קיז).
אולם אם נזכר
ששכח לבקש על הגשמים לפני שסיים את ברכת השנים, כלומר שעדיין לא בירך "מברך
השנים", יחזור לתחילת ברכת השנים ויתקן לומר את הנוסח שאנו אומרים בחורף. ואם
התחיל כבר בחתימת ברכת השנים, כלומר שאמר, "כי אל טוב ומטיב אתה ומברך השנים
ברוך אתה ה'", ונזכר שלא ביקש על הגשמים, לא יוכל לחזור מיד לתחילת הברכה,
שאז נמצא שהזכיר שם ה' לשוא. ולכן יאמר "למדני חוקיך", (שאז הזכרת ה'
אינה לשוא, שהרי פסוק הוא בתהלים "ברוך אתה ה' למדני חקיך"), ויחזור לתחילת
הברכה, ברך עלינו וכו' (או "ברכנו" למנהג האשכנזים), ויבקש על הגשמים.
ואם נזכר אחר
שסיים כבר את ברכת השנים, אבל עדיין לא התחיל בברכת "תקע בשופר גדול",
יזכיר מיד "ותן טל ומטר לברכה" וימשיך בתפילתו. (וטוב שבברכת שמע קולינו
יחזור ויאמר, ותן טל ומטר לברכה "על כל פני האדמה").
ואם סיים את
ברכת השנים ונזכר שלא שאל טל ומטר, מבואר בגמרא, שאם נזכר לפני שהגיע לברכת
"שומע תפילה", גם כן אינו חוזר להתפלל מראש התפילה, מפני שיכול לבקש על
הגשמים בברכת שמע קולינו שהיא כוללת את כל הבקשות בתפילה, ובכך יתקן את מה שהחסיר
בתפילתו. והכוונה בזה, שבברכת שומע תפילה, לפני שיאמר "כי אתה שומע
תפילת כל פה" וכו', יאמר, "ותן טל ומטר לברכה על כל פני האדמה",
ובכך הוא מבקש על הגשמים. ואם נזכר שלא שאל טל ומטר אחרי שהתחיל כבר בחתימת ברכת
שומע תפילה, כלומר שאמר, כי אתה שומע תפילת כל פה ברוך אתה ה'", יסיים מיד
"למדני חוקיך", ויחזור לתחילת ברכת שומע תפילה, ויבקש בברכתו על הגשמים.
ואם נזכר אחר
שסיים את ברכת שומע תפילה לגמרי, אבל לא התחיל עדיין לומר "רצה ה' אלהינו
בעמך ישראל", יאמר מיד "ותן טל ומטר לברכה", ואחר כך ימשיך בברכת "רצה".
ואם התחיל כבר
בברכת "רצה", וכן אם נזכר באחת הברכות שלאחר מכן, או אפילו באמצע
"אלוקי נצור", כל שעדיין לא אמר "יהיו לרצון" האחרון שלאחר
אלוקי נצור, חוזר לברכת השנים, ושואל שם טל ומטר וממשיך בתפילתו משם על סדר הברכות.
אבל אם נזכר
אחרי שסיים את אמירת יהיו לרצון שאחרי אלוקי נצור, שוב אין לו תקנה, ועליו לחזור
לראש התפילה ולהתפלל שנית.
ולסיכום: מי ששכח לבקש על הגשמים
בברכת השנים, אם נזכר באמצע ברכת השנים, יחזור לתחילת הברכה ויבקש על הגשמים. ואם
נזכר לאחר שהתחיל בחתימת הברכה "ברוך אתה ה'", יסיים "למדני
חוקיך", ויחזור לתחילת ברכת השנים. ואם נזכר לאחר שסיים את ברכת השנים לגמרי,
אבל לא התחיל עדיין בברכת "תקע בשופר גדול", אז יזכיר מיד "ותן טל
ומטר לברכה", וימשיך בברכת תקע בשופר גדול.
ואם נזכר לאחר
שהתחיל בברכת תקע בשופר גדול, יבקש על הגשמים בברכת שמע קולינו,
שלפני
שיאמר "כי אתה שומע תפילת כל פה", יאמר, "ותן טל ומטר לברכה על כל
פני האדמה". ואם נזכר בסיום ברכת שומע תפילה לאחר שאמר "ברוך אתה
ה'", אז יאמר "למדני חוקיך", ויחזור לתחילת ברכת שומע תפילה ויבקש
על הגשמים. ואם סיים את ברכת שומע תפילה, אבל לא התחיל עדיין באמירת "רצה",
יזכיר שם "ותן טל ומטר לברכה" וימשיך בברכת רצה.
ואם נזכר לאחר
שהתחיל בברכת רצה, חוזר לברכת השנים, ומבקש שם על הגשמים וממשיך על סדר הברכות
משם. ואם נזכר אחר שסיים את אמירת "יהיו לרצון" שבסיום אמירת "אלקי
נצור", יחזור לראש התפילה ויתפלל שנית
The Laws of One Who
Forgets to Mention “Ve’Ten Tal U’Matar” in the “Blessing of the Years”
In
the previous Halacha, we have discussed in a general manner that
our Sages enacted that beginning from the Seventh of Marcheshvan (outside of
Israel from the Fourth or Fifth of December), one begins reciting “Ve’Ten Tal U’Matar” (a
request for dew and rain) in the “Blessing of the Years” within the Amida
prayer. One should take care not to forget to mention the request for rain in
his prayer. We shall now discuss the laws of one who has forgotten to request
rain in his prayer.
The Gemara in Masechet Berachot (29a) states: “If one errs and forgets to
request rain in the ‘Blessing of the Years,’ we require him to go back.” This
means that if one mistakenly omits the request for rain in the “Blessing of the
Years,” it is considered as if he has omitted an entire blessing from the Amida
prayer, in which case his prayer is not considered a prayer, and if he has concluded
his entire prayer without asking for rain, he must repeat the entire Amida. The
Rambam (Hilchot Tefillah, Chapter 10) and Maran HaShulchan Aruch (Chapter 117)
rule likewise.
Nevertheless, if one remembers that he has forgotten to request rain before concluding
the “Blessing of the Years,” i.e. before reciting the last words in the
blessing, “Mevarech Ha’Shanim,” he should go back to the beginning of the
“Blessing of the Years” and recite the text we customarily use during the
winter months. If one has already begun the conclusion of the blessing by
saying “Ki Kel Tov U’Metiv Ata
Umvarech Ha’Shanim, Baruch Ata Hashem,” and only then remembers
that he has forgotten to request rain, he cannot immediately revert back to the
beginning of the blessing, for this would cause him to have recited Hashem’s
name in vain; rather, one should recite the words “Lamedeni Chukecha” (in which case his
mentioning of Hashem’s name will not have been in vain, for there is a verse in
Tehillim, “Baruch Ata Hashem
Lamedeni Chukecha”), after which one should go back to the
beginning of the blessing, i.e. Barech Alenu, and request rain.
If one remembers after he has already concluded the “Blessing of the Years” but
before beginning the next blessing of “Teka
Be’Shofar Gadol,” he may insert “Ve’Ten
Tal U’Matar Livracha” right there and he may then continue his
prayer as usual. (It is preferable that he once again mention “Ve’Ten Tal U’Matar Al Kol Peneh Ha’adama”
within the “Shema Kolenu”
blessing of the Amida.)
If one has concluded the “Blessing of the Years” and then remembers that he has
forgotten to request dew and rain, the Gemara explains that if he remembers
this before reciting the “Shema
Kolenu” blessing of the Amida, one does not go back and begin
praying anew since he can request rain in the “Shema Kolenu” blessing which includes all
requests of the prayer; by doing so, one can supplement what he has previously
left out of his prayer. This means that during the “Shema Kolenu” blessing, before reciting “Ki Ata Shome’a Tefillat Kol Peh,”
one should recite “Ve’Ten Tal
U’Matar Livracha Al Kol Peneh Ha’adama,” and by doing so, one will
have requested rain. If one remembers that he has not requested dew and rain
only once he has already begun concluding the “Shema Kolenu” blessing by saying “Baruch Ata Hashem,” he
should immediately insert the words “Lamedeni
Chukecha” and go back to the beginning of the “Shema Kolenu” blessing and
then insert his request for rain.
If one only remembers after completing the “Shema
Kolenu” blessing but has not yet begun saying “Retzeh Hashem Elokeinu Be’Amecha
Yisrael,” one should insert “Ve’Ten
Tal U’Matar Livracha,” and may then continue the “Retzeh” blessing as usual.
If, however, one has already begun saying “Retzeh”
and only then remembers or if one remembers at any subsequent point in the
Amida prayer, even in the middle of “Elokai
Netzor” for that matter, as long as he has not yet recited the last
“Yihyu Le’Ratzon” following
“Elokai Netzor,”
one must go back to the “Blessing of the Years” and ask for dew and rain there
and subsequently continue all the other blessings as usual, in their order.
However, if one only remembers after reciting the “Yihyu Le’Ratzon” following “Elokai Netzor,” he no longer
has any recourse but to go back to the beginning of the Amida prayer and pray
again.
Summary: If one has forgotten to request rain in the “Blessing of the
Years,” but remembers within the “Blessing of the Years,” he should go back to
the beginning of the blessing and request rain. If one only remembers after
beginning the blessing’s conclusion of “Baruch
Ata Hashem,” he should insert the words “Lamedeni Chukecha” and then
go back to the beginning of the “Blessing of the Years.” If one remembers only
after concluding the blessing entirely but before beginning the “Teka Be’Shofar Gadol”
blessing, he may insert “Ve’Ten
Tal U’Matar” right there and then proceed with the “Teka Be’Shofar Gadol”
blessing.
If one only remembers after starting the “Teka
Be’Shofar Gadol” blessing, he should request rain within the “Shema Kolenu” blessing by
inserting “Ve’Ten Tal U’Matar
Livracha Al Kol Peneh Ha’adama” before saying “Ki Ata Shome’a Tefillat Kol Peh.”
If one remembers only after beginning the conclusion of this blessing, i.e.
after saying “Baruch Ata
Hashem,” he should insert the words “Lamedeni Chukecha” and then go back to the
beginning of the “Shema Kolenu”
blessing and request rain. If one remembers only after concluding the “Shome’a Tefillah” blessing
but has not yet begun reciting “Retzeh,”
he may insert “Ve’Ten Tal
U’Matar Livracha,” after which he may continue reciting “Retzeh” as usual.
If one remembers only after beginning the “Retzeh”
blessing, one must go back to the “Blessing of the Years” and request dew and
rain there and then continue reciting the rest of the blessings of the Amida as
usual. If one remembers only after reciting the final “Yihyu Le’Ratzon” following “Elokai Netzor,” one must go
back to the beginning of the Amida prayer and pray once again
****
Please feel free to ask us any questions or requests you may need through this e-mail. We will get back to you, bli neder, asap.
Please send us any announcement you would like to make through our e-mail before Wednesday morning, if possible, unless there is a Yom Tob. Exceptions will be made for late entries
Be advised that we will only announce your simcha when you give us permission to do so
If you no longer wish to receive further emails from moorlanenews please reply with the word "unsubscribe".
Thank you, Hatzlacha & all the best