ק׳ ק׳ שׁערי תפילה
*********
Special Spirits
*****
💸💵💶💳💰💸
We are happy to inform you that we have successfully set up a permanent page on Charity Extra.
This facilitates donations, but most importantly does so in conjunction with the various Charity Accounts.
It is beneficial for those occasional donations, e.g. for Aliyot.
The link is: charityextra.com/charity/moorlane
******
🗓️
לוח זמני תפילה לחורף תשפ״ה
Winter Timetable 5785 – 2024/25
מוצאי שבת | ערבית | שקיעה | מנחה שבת | סוף זמן קריאת שמע | הדלקת נרות | מנחה וקבלת שבת | תאריך | שבת פרשת |
Shabbat Ends | Arbit | Sunset | Minha | Shema before | Candle Lighting | Minha & Kabbalat Shabbat | Date | Parasha |
PM | PM | PM | PM | AM | PM | PM |
|
|
4:48 | 4:44 | 3:48 | 3:10 | 10:11 | 3:34 | 3:34 | 13/14 Dec | וישלח |
🕯️WINTER TIMES FOR SHABBAT MORNING🕯️
שבת
קרבנות
8:45 am
הודו
9:00 am
****
🌃
Winter Season
1hr 15 mins after Motzae Shabbat
📚 THIS WEEK 6:05 pm 📚
**********
Returning home, Yaakov sends angelic messengers to appease his brother Esav. The messengers return, telling Yaakov that Esav is approaching with an army of 400. Yaakov takes the strategic precautions of dividing the camps, praying for assistance, and sending tribute to mollify Esav.
That night, Yaakov is left alone and wrestles with the angel of Esav. Yaakov emerges victorious but is left with an injured sinew in his thigh (which is the reason that it is forbidden to eat the sciatic nerve of a kosher animal). The angel tells him that his name in the future will be Yisrael, signifying that he has prevailed against man (Lavan) and the supernatural (the angel). Yaakov and Esav meet and are reconciled, but Yaakov, still fearful of his brother, rejects Esav’s offer that they should dwell together.
Shechem, a Caananite prince, abducts and violates Dina, Yaakov’s daughter. In return for Dina’s hand in marriage, the prince and his father suggest that Yaakov and his family intermarry and enjoy the fruits of Caananite prosperity. Yaakov’s sons trick Shechem and his father by feigning agreement. However, they stipulate that all the males of the city must undergo brit milah. Shimon and Levi, two of Dina’s brothers, enter the town and execute all the males who were weakened by the circumcision. This action is justified by the city’s tacit complicity in the abduction of their sister.
G-d commands Yaakov to go to Beit-El and build an altar. His mother Rivka’s nurse, Devorah, dies and is buried below Beit-El. G-d appears again to Yaakov, blesses him and changes his name to Yisrael. While traveling, Rachel goes into labor and gives birth to Binyamin, the twelfth of the tribes of Israel. She dies in childbirth and is buried on the Beit Lechem Road. Yaakov builds a monument to her. Yitzchak passes away at the age of 180 and is buried by his sons. The Torah portion concludes by listing Esav’s descendants.
Yaakov decides to leave Lavan, but Lavan, aware of the wealth Yaakov has made for him, is reluctant to let him go, and concludes a contract of employment with him. Lavan tries to swindle Yaakov, but Yaakov becomes extremely wealthy. Six years later, Yaakov, aware that Lavan has become dangerously resentful of his wealth, flees with his family. Lavan pursues them but is warned by G-d not to harm them. Yaakov and Lavan agree to a covenant and Lavan returns home. Yaakov continues on his way to face his brother Esav.
Ohr Somayach Institutions www.ohr.edu
חינוך הילדים והבאתם לבית הכנסת
שאלה: האם יש חיוב על פי ההלכה, לילדים קטנים, להתפלל בכל יום שלש תפלות, שחרית מנחה וערבית? והאם נכון להביא את הילדים לבית הכנסת לתפלות הימים הנוראים?
תשובה: במשנה במסכת ברכות (דף כ ע”ב) שנינו: נשים וקטנים חייבין בתפלה.
ומבואר אם כן, שגם הקטנים, שהם זקוקים לרחמי ה' יתברך, חייבים במצות תפלה. וכשם שחובה על הגדולים לחנך את הקטנים בכל המצוות כולן, כמו כן חובה לחנכם למצות תפלה, שהרי בכל המצות כולן, בין מצות שהן מן התורה, ובין מצות שהן מדברי רבותינו, חובה לחנך ולהרגיל בהן את הקטנים, מצד מצות חינוך, וכן הדין לענין מצות התפלה.
ומכיון שאין חילוק במצות חינוך, בין מצוות שהן מן התורה, למצות שהן מדברי רבותינו, לפיכך נראה, שאף על פי שמן התורה די בתפלה אחת בכל יום, וכן הנשים אינן מחוייבות אלא בתפלה אחת בכל יום, מכל מקום ילדים קטנים (בנים), יש לחנכם להתפלל שלש תפלות בכל יום. שחרית, מנחה וערבית.
וכן היה נוהג מרן רבינו עובדיה יוסף זצ”ל, שהיה נזהר לחנך את בניו מאז שהיו יודעים היטב לקרוא, שיתפללו בכל יום כל שלשת התפלות. (ילקוט יוסף תפלה ח”א עמוד תקח).
ואת הבנות יש לחנך שתתפלנה בכל יום לכל הפחות תפלה אחת, ונכון שתהיה זו תפלת שחרית, עם ברכות השחר וקריאת שמע ותפלת שמונה עשרה. וכפי שביארנו כבר.
ואמנם יש להעיר, שאם רואה האב שהדבר מכביד מאד על בנו, צריך להזהר מאד שלא להמאיס בעיניו את ענין התפלה, ולפעמים יש להתייעץ עם מחנכים מנוסים, עד כמה יש לדרוש מהילדים להתפלל, בתחילה תפלה אחת, ואחר כך שניים, כלומר, שחרית ומנחה, ורק אחר יתחיל לחנכו גם במצות תפלת ערבית.
ובענין הגיל, שיש לחנך בו את הקטנים להתפלל. כתב הפרי מגדים שהוא מגיל שש או שבע. והכוונה בזה, בכל ילד לפי חריפות שכלו, ולפי כשרונותיו ובגרותו, שלא כל ילד ניתן לחנכו לשלש תפלות מיד בתחילת לימוד הקריאה, אלא כל ילד יש לו את הטבע שלו, את מדותיו ואת רמת הבנתו, עד שניתן לדרוש ממנו להתפלל כל יום שלש תפלות, ולהשתדל שיהיה הדבר בנעימות ושמחה.
תפלות הימים הנוראים, הן ארוכות יותר, ולכן, את הילדים הגדולים, ודאי שיש להביא לתפילות אלה, לחנכם במצות התפלה, אבל הקטנים ביותר, אין להביאם לבית הכנסת, ואותם שהם בני חמש או שש שנים ובכל זאת באים לבית הכנסת, יש לדאוג שיבואו להחזירם לביתם אחר זמן מה, כי על פי רוב הם אינם מסוגלים לשבת שעות רבות בשקט במקומם, ובודאי שהייתם בבית הכנסת תגרום להפרעה לשאר המתפללים
Educating Children Regarding the Mitzvah of Prayer
Question: Is there a halachic requirement for children to pray three times a day, namely, Shacharit, Mincha, and Arvit? Similarly, is it correct to bring children to the synagogue during the High Holidays?
Answer: The Mishnah (Berachot 20b) tells us: “Women, slaves, and children are obligated to pray.” Based on this, children, who are also dependent on the mercy of Hashem, are also obligated to pray. Just as it is a Mitzvah upon adults to educate and train their children regarding all other Mitzvot, it is also incumbent on adults to educate them regarding this Mitzvah, for regarding all Mitzvot, whether Biblical or rabbinic in nature, one is required to train one’s children to perform them so that they may become acquainted with them; the Mitzvah of prayer is no different.
Since, regarding the Mitzvah of educating one’s children to perform the Mitzvot, there is no distinction between Torah and rabbinic commandments, it would thus seem that although the Torah obligation is to pray only one prayer daily and indeed women are only required to pray once daily, nevertheless, young boys should be trained to pray three times daily: Shacharit, Mincha, and Arvit.
This was indeed the custom of Maran Rabbeinu Ovadia Yosef zt”l who would educate his sons to pray all three daily prayers as soon as they learned to read (Yalkut Yosef, Tefillah, Volume 1, page 508).
Girls should be trained to pray at least once a day, preferably the Shacharit prayer which includes in it the Birkot Ha’Shachar (morning blessings), Keri’at Shema, and the Amida prayer. (When reciting the Pesukei De’Zimra and the blessing before and after Keri’at Shema, girls and women should omit the name of Hashem from the blessings in these places, as we have discussed in the past.)
Nevertheless, we must point out that if the father notices that this is overburdening the child, one must be exceedingly careful not to make the child revolted by prayer. A parent must always consult with wise and experienced educators as to how much a child should be expected to pray; one should start by training the child with one prayer in the beginning, then two (meaning Shacharit and Mincha), and only then should he start training him to pray Arvit.
Regarding the age that one should start training his children to pray, the Peri Megadim writes that the proper age is from the age of six or seven. What this means is that every child must be individually evaluated based on his intelligence, talents, and maturity, for not every child can handle praying three prayers a day immediately upon being taught to read. Every child must be judged by his own capabilities, characteristics, and level of understanding, until he reaches a point when he can be expected to pray three times a day through happiness and serenity.
Since the High Holiday prayers are longer than usual, although older children should certainly be brought to the synagogue to pray in order to educate them in the Mitzvah of prayer, younger children should nevertheless not be brought to the synagogue. If one brings his children of five or six years old who are brought to the synagogue in any event, one should make certain to take them home after a while, for in most cases, such young children are unable to sit quietly for hours on end and their presence in the synagogue will certainly disturb the prayer of other congregants.