ק׳ ק׳ שׁערי תפילה
*****
The Laws of the Remaining Oil and Wicks used for Lighting Chanukah Candles
השמן
והפתילות הנותרים
שאלה: האם מותר לזרוק את השמן הנותר מהדלקת נרות חנוכה?
תשובה: השמן או נרות השעווה, המיועדים להדלקת נרות חנוכה, אין להשתמש בהם בשימוש אחר,
כגון לצורך אכילה, או להדלקת נרות שבת. והוא מפני שהשמן הוקצה למצוותו, כלומר,
מיוחד הוא אותו השמן למצות הדלקת נרות חנוכה, ולכן אין להשתמש בו שימוש אחר, אלא
עושה לו מדורה ושורפו. (כלומר שורף את השמן שלא לשום צורך).
והכוונה
במה שאמרנו שאין להשתמש בשמן הנותר לשימוש של חול, אינה לשמן הנשאר בבקבוק, אלא אך
ורק לשמן הנשאר בבזיכים של מנורת החנוכה, שאין להשתמש בו אחר כך לשימוש של חול, או
להשליכו לאשפה. וכן נרות הנותרים בקופסת הנרות, לא הוקצו כולם למצות הדלקת נרות
חנוכה, ורק שארית הנר שנותרה מן ההדלקה, אין להשתמש בה לשימוש אחר.
יש
אומרים שאין לאסור להשתמש בשמן הנותר, אלא כאשר כבו הנרות בתוך חצי שעה מזמן
הדלקתן, שלמשך חצי שעה הוקצו למצותן. אבל אם דלקו הנרות כבר יותר מחצי שעה ואחר כך
כבו, אין עוד קדושה בשמן הנותר, ומותר להשתמש בו לכל שימוש. וכן דעת מרן הבית יוסף.
אולם
יש חולקים ואומרים שגם אם עברה חצי שעה, עדיין יש קדושה בשמן ובפתילות הנותרים.
ולכן כדי שלא להכנס למחלוקת הפוסקים בזה, נכון לעשות “תנאי” לפני ימי
החנוכה (או באמצע ימי החנוכה, שהתנאי שיועיל מכאן ולהבא, לימים הנותרים), ולומר
בפיו, שאינו מקצה את השמן והפתילות למצותן. (כלומר, יאמר: אני מתנה בזה, שאיני
מקצה את השמן והפתילות והנרות הנותרים מהדלקת נרות חנוכה למצותן). ואז לכל הדעות
יוכל להשתמש בהם לכל דבר. (חזון עובדיה חנוכה עמוד קס. תורת המועדים חנוכה עמוד
קכו.
ולסיכום: נכון להתנות לפני חנוכה, או אפילו בתוך ימי החנוכה, שאין בכוונתו להקצות את
השמן והפתילות לשם מצוה. ואז לא תחול קדושה על שאריות השמן והפתילות, ויוכל לעשות
בהן מה שירצה.
Question: May
one dispose of the remaining oil used for lighting Chanukah candles?
Answer: One should not use
the oil (or wax candles) designated for lighting Chanukah candles for any other
purpose, such as for eating or lighting Shabbat candles, since this oil has
already been designated for the Mitzvah of lighting Chanukah candles; thus, one
must not use it for any other purpose. Rather, one must burn the remaining oil
on its own, with this burning serving no alternate purpose.
When
we say that one may not use the leftover oil for a mundane purpose, this does
not refer to the oil remaining in the bottle; rather, this refers to the oil
that remains in the glass cups of the Chanukah Menorah. Only this oil should
not be used for a mundane purpose or disposed of. Similarly, those candles
remaining in the box have not become designated for the Mitzvah of lighting
Chanukah candles; only those candles which were actually lit as Chanukah
candles should not be used for any other purpose.
Some
say that it is only prohibited to make use of the remaining oil when the
candles were extinguished within a half-hour of being lit, for they were
designated for their Mitzvah for a timespan of a half-hour. However, if the
candles stayed lit for more than a half-hour and then went out, no sanctity
rests on the remaining oil and one may use it for whatever he pleases. This is
indeed the opinion of Maran Ha’Bet Yosef.
Nevertheless,
some disagree and write that even if the candles stayed lit for more than
half-an-hour, sanctity still rests on the remaining oil and wicks. Thus, one
should make a “condition” before the onset of Chanukah and delineate clearly by
mouth that he is not designating the oil and wicks for their Mitzvah. In this
way, one may use the remaining oil and wicks for whatever he pleases according
to all opinions (See Chazon Ovadia-Chanukah, page 160 and Torat Ha’Moadim-
Chanukah, page 126).
Summary: It is
proper to make a condition before Chanukah or even during the days of Chanukah
that one does not intend to designate the oil and wicks for the sake of the
Mitzvah. In this way, no sanctity will rest on the remaining oil and wicks and
one will be able to use them for whatever one wishes.
****
לוח זמני תפלה לחורף תשפ״ד
Winter Timetable 5784 – 2023/24
מוצאי שבת | ערבית | שקיעה | מנחה שבת | סוף זמן קריאת שמע | הדלקת נרות | מנחה וקבלת שבת | תאריך | שבת פרשת |
Shabbat Ends | Arbit | Sunset | Minha | Shema before | Candle Lighting | Minha & Kabbalat Shabbat | Date | Parasha |
PM | PM | PM | PM | AM | PM | PM |
|
|
4:49 | 4:45 | 3:48 | 3:10 | 10:11 | 3:34 | 3:34 | 15/16 Dec | מקץ |
קרבנות
8:45 am
הודו
9:00 am
*****
THIS WEEK 6:05 pm
*******
It is two years later. Pharaoh has a dream. He is unsatisfied with all attempts to interpret it. Pharaoh's wine chamberlain remembers that Yosef accurately interpreted his dream while in prison. Yosef is released from prison and brought before Pharaoh. He interprets that soon will begin seven years of abundance, followed by seven years of severe famine. He tells Pharaoh to appoint a wise person to store grain in preparation for the famine. Pharaoh appoints him as viceroy to oversee the project. Pharaoh gives Yosef an Egyptian name, Tsafnat Panayach, and selects Osnat, Yosef's ex-master's daughter, as Yosef's wife. Egypt becomes the granary of the world. Yosef has two sons, Menashe and Ephraim.
Yaakov sends his sons to Egypt to buy food. The brothers come before Yosef and bow to him. Yosef recognizes them but they do not recognize him. Mindful of his dreams, Yosef plays the part of an Egyptian overlord and acts harshly, accusing them of being spies. Yosef sells them food, but keeps Shimon hostage until they bring their brother Binyamin to him as proof of their honesty. Yosef commands his servants to replace the purchase-money in their sacks. On the return journey they discover the money, and their hearts sink. They return to Yaakov and retell everything. Yaakov refuses to let Binyamin go to Egypt, but when the famine grows unbearable he accedes. Yehuda guarantees Binyamin's safety and the brothers go to Egypt. Yosef welcomes the brothers lavishly as honored guests. When he sees Binyamin, he rushes from the room and weeps. Yosef instructs his servants to replace the money in the sacks and to put his goblet inside Binyamin's sack. When the goblet is discovered, Yosef demands Binyamin to be his slave as punishment. Yehuda interposes and offers himself instead, but Yosef refuses.
Ohr Somayach Institutions www.ohr.edu
כלי שמלאכתו
להיתר
שאלה: האם
מותר להזיז בשבת מזלג או סכין, סתם כך, ללא צורך?
בהלכה הקודמת, ביארנו באופן כללי את טעמי איסור מוקצה בשבת, שגזרו
חכמים על כמה דברים שאסור יהיה להזיזם (לטלטלם) בשבת. וכמה מינים שונים יש לאיסור
מוקצה. ועתה נבא לדון במוקצה מדין “כלי שמלאכתו להיתר“.
כלי שמלאכתו להיתר, הוא כל כלי שהמלאכה שרגילים
לעשות בו מותרת בשבת, כגון מזלג, או סכין, וכלים אלה, אין ספק שמותר לטלטלם בשבת
לצורך גופם או מקומם. ועל כן מותר ליטול בשבת מזלג בכדי להשתמש בו לאכילה, או מפני
שאנו זקוקים למקום בו הוא מונח וכיוצא בזה.
והנה דעת לנבון נקל, כי רוב החפצים שאנו רגילים
להשתמש בהם בשבת, הרי הם כלים שמלאכתם להיתר. ובכלל זה, סירים, צלחות, מגשים, כסא,
שלחן, מפתח, וכן על זה הדרך. ומעתה עלינו לדון, האם כלים אלה, מותר לטלטלם בשבת
אפילו שלא לצורך כלל, או שמא לא הותר טלטולם אלא לצורך בלבד.
מבואר בגמרא במסכת שבת (דף קכג:) שבתחילה גזרו
רבותינו איסור מוקצה על כל הכלים, אף על אותם שמלאכתם להיתר, (מלבד מקצת כלים
שהותרו בטלטול כפי שמבואר בגמרא),
וכשראו חכמים שאין רוב בני אדם
יכולים לעמוד בגזירה זו, חזרו והתירו וחזרו והתירו עוד ועוד מגזירת איסור מוקצה.
ומבארת הגמרא, מאי חזרו והתירו חזרו והתירו? כלומר, עד כמה הקילו בגזירת איסור
מוקצה המקורית? ומה התירו בפעם הראשונה שאמרו “חזרו והתירו”, ומה התירו
עוד בפעם השנייה שאמרו כן? ומשיבה הגמרא, אמר רבא, התירו כלי שמלאכתו להיתר, בין
לצורך גופו בין לצורך מקומו,
וחזרו והתירו אף מחמה לצל. כלומר,
בתחילה התירו לטלטל כלי שמלאכתו להיתר לצורך גופו או מקומו, כגון להשתמש בו לצורך
אכילה וכדומה. ואחר כך התירו לטלטלו אפילו מחמה לצל, וכגון כלי המונח בשמש ומתחמם
מאד, והוא עלול להתקלקל, אף על פי שאינו זקוק לכלי לצורך איזו מלאכה, אלא רצונו
לטלטלו אך ורק בכדי שלא יתקלקל, מותר לטלטלו בשבת.
ומלשון הגמרא דקדקו רבותינו הראשונים, שאסור
לטלטל בשבת כלים שמלאכתם להיתר, אלא לצורך כל שהוא, אבל שלא לצורך כלל, אסור
לטלטלם בשבת.
ומכאן אנו למדים, שאף על פי שמותר לטלטל בשבת כל
כלי שמלאכתו להיתר. אין זה אלא כאשר הטלטול נעשה לצורך כל שהוא, אבל שלא לצורך
כלל, אסור לטלטלו. ואף שרוב בני האדם אינם זהירים בדין זה, חובה קדושה לפרסמו
ולהזהר בו, כיון שאינו חומרא בלבד, אלא מעיקר הדין ממש.
וכתב רבינו יוסף חיים בספר בן איש חי, שמי
שמטלטל בשבת כלי רק מחמת שיעמום, וכגון שהוא משחק עם המזלג סתם כך, הרי הוא בכלל
טלטול האסור בשבת. ומכל מקום כתב מרן רבינו עובדיה יוסף זצוק”ל, בשם הערוך
השלחן, שכל שיש לו איזה תענוג ממשי בטלטול, הרי זה נקרא לצורך. וכן כתב בשו”ת
באר משה, שמי שיושב שעות ארוכות ליד שלחן אדמו”ר, ובכדי להשקיט את גורמי
העצבים שלו, נטל מזלג מן השלחן והיה משחק בו, אין לערער עליו בזה, כיון שיש בזה
צורך. אולם אם עושה כן שלא לצורך כלל, אלא אך ורק מתוך שעמום, אין להקל בזה.
ולסיכום: כלי שמלאכתו
להיתר, כגון מזלג, או סכין, או כסא, מותר לטלטלם בשבת לצורך גופם, שרוצה להשתמש
בהם למלאכתם, או אפילו לצורך עצמם, כגון שחס עליהם שיתקלקלו בשמש, ומכניסם הביתה
לצל. אבל שלא לצורך כלל ועיקר, אין לטלטל כלי כזה בשבת. וכאשר נתבאר.
An Object Used for
Permissible Work on Shabbat
Question: Is one permitted to move a fork or knife on
Shabbat for no reason at all?
Answer: In the previous Halacha, we have explained in general the reasons
behind the prohibition of Muktzeh on Shabbat, which is a rabbinic enactment
prohibiting the movement or carrying of certain objects on Shabbat. There are
several types of Muktzeh. We shall now discuss the category of Muktzeh known as
“an object used for permissible work on Shabbat”.
“An object used for permissible
work on Shabbat” refers to a vessel whose primary use is a function which is
permitted on Shabbat, such as a fork or knife. Certainly, these utensils can be
moved on Shabbat whether one needs the actual utensil or just to use its space.
Therefore, one may move a fork on Shabbat in order to use it for eating or
simply because one needs to use the space where it is currently laying.
Clearly, most of the objects one
uses on Shabbat can be classified as “an object used for permissible work on
Shabbat.” Included in this category of Muktzeh are pots, plates, trays, chairs,
tables, keys, and so on. We must now discuss whether these items may be moved
on Shabbat even for no reason at all or perhaps one may only move them for a
purpose.
The Gemara in Shabbat (123b) tells
us that originally the Sages decreed the prohibition of Muktzeh on all objects,
including objects used for permissible works on Shabbat (besides for several
objects which the Gemara lists that were still permitted to be moved). However,
when the Sages realized that most people could not uphold this decree, they
progressively retracted and permitted certain objects to be moved on Shabbat
and then once again permitted more things. The Gemara asks, “How lenient were
they with regards to the original decree of Muktzeh? What did they permit the
first time they ‘retracted and permitted’ and what did they permit the second
time they did so?” The Gemara answers, “Rava said, originally they
permitted moving an object used for permissible work on Shabbat only for its
innate use or for the use of its place. Later, they permitted moving it even
from [lying in the] sun to the shade.” This means that they originally
only permitted moving such an object for its own use or use of its place, for
instance, in order to use it for eating and the like. Later, the Sages
permitted moving it even from sun to shade, meaning that if such an object lay
in the sun and becomes very hot which can cause it to be damaged, even if one
has no specific use for this utensil right now and one’s only interest is
moving it so that it does not break, one may do so on Shabbat.
The Rishonim derive from this
Gemara that it will only be permissible to move an object which is used for
work permitted on Shabbat if one has some sort of use in doing so; however,
moving it for no reason at all will be forbidden.
Based on this, one may only move
an object used for permissible work on Shabbat provided that one is doing so
for some sort of purpose; however, one may not move it for no reason at all.
Although most people are not so meticulous regarding this Halacha, one is
obligated to inform others of this, for this is not merely a stringency and is
the actual letter of the law.
Rabbeinu Yosef Haim writes in his
Ben Ish Hai that moving a utensil on Shabbat purely out of boredom, for
instance, playing with a fork for no reason, is a forbidden form of moving
Muktzeh on Shabbat. Nevertheless, Maran Rabbeinu Ovadia Yosef zt”l writes
in the name of the Aruch Ha’Shulchan that as long as one has some sort of
actual satisfaction in doing so, moving the object will be permitted.
Similarly, the Be’er Moshe writes in one of his responses that if one is
sitting for many hours at the table of one’s Admor (Chassidic Rebbe) and in
order to calm one’s nerves, one takes a fork and starts to play with it, one
need not rebuke such an individual since there is some sort of necessity for
what he is doing. However, if one does so for no reason at all, completely out
of boredom, there is no room for leniency.
Summary: On Shabbat, one may move objects used for
permissible works on Shabbat, such as a fork, knife, or chair, in order to use
these objects themselves or to move them into the shade so that they are not
damaged by the heat of the sun. However, to move this type of object for
no reason whatsoever is prohibited on Shabbat, as we have explained.