ק׳ ק׳ שׁערי תפילה
‘Aseret HaDiberot – The Ten Commandments
The minhag of
Here are seven reasons why we read the Megillah of Ruth on Shavuos:
- The events occurred during the harvest season. Shavuos is the harvest festival.
- Ruth was a convert to Judaism. Conversion is an individual Kabbalas HaTorah.
- Ruth the Moabite was permitted to marry Boaz, based on a drasha (a teaching of the Oral Law) of the verse, “A Moabite may not marry into the Congregation of Hashem” (Devarim 23:4). This hints at the unity between the Written Torah and the Oral Torah.
- David Hamelech was born on Shavuos. The Megillah of Ruth concludes with David's lineage.
- To teach the greatness of gemillus chassadim – acts of loving-kindness.
- To teach that the Torah is acquired only through affliction and poverty.
- The name “Ruth” has the numerical value of 606. At Har Sinai the Jewish People accepted 606 mitzvos, in addition to the 7 Noachide Laws which were incumbent upon them already.
- Who wrote the Book of Ruth?
- During which historical period did the events of the Megillah of Ruth occur?
- Who was Naomi's husband?
- After she returned from Moav, by what name did Naomi ask to be called?
- How was Boaz related to Naomi?
- Into what did Boaz tell Ruth to dip her bread?
- Why is Elimelech's brother referred to as Ploni Almoni and not by his real name?
- With what object did Boaz redeem Elimelech's property?
- The people and the elders blessed Ruth that she should be like whom?
- What was Ruth's relationship to King David?
- The Prophet Samuel (Bava Batra 14b).
- During the era of the Shoftim, the Judges. Boaz was the shofet at the time (1:1).
- Elimelech. (1:2).
- Mara (1:20).
- He was her husband's brother's son. (2:1, Rashi).
- Vinegar (2:14).
- Since he didn't want to redeem his brother's property and thereby discharge his family duty (Rashi 4:1).
- With a shoe (according to the Targum, a glove) (4:8).
- Like Rachel and Leah (4:11).
- She was his great-grandmother: Ruth, Oved, Yishai, David (4:22).
ברכות הנהנין וקריאת שמע בליל שבועות
בהלכה
הקודמת הזכרנו את מנהג תיקון ליל שבועות, שנוהגים
להשאר ערים כל הלילה ולעסוק בתורה.
קריאת
תיקון “קריאי מועד“
ראשית
נבאר לגבי מה שכתבנו, שנכון לקרוא בליל שבועות את התיקון הנדפס בספר קריאי מועד.
הנה
אף על פי שכן הוא מנהג הספרדים, וכמו שכתבו רבותינו המקובלים, מכל מקום אותם
הנוהגים ללמוד בלילה ספר המצות להרמב”ם, ולשמוע שיעורי תורה, יש להם על מה
שיסמכו, בפרט אם נראה לרבנים הנמצאים באותו מקום שהתועלת היוצאת מלימוד זה מרובה
יותר, כגון אותם סדרי לימוד הנערכים במקומות שיושביהם רחוקים מן הדת, ויש לעוררם
ולקרבם בדברי תורה נעימים, להטות למוסר אזניהם. ובקריאת התיקון
נראה שלא תצא תועלת כל כך.
וכתב
מרן רבינו שליט”א (בספרו על הלכות יום טוב עמוד שיא), שרבים
מגאוני אשכנז, ובהם הגאון ראי”ה קוק, נהגו ללמוד בליל שבועות בספר המצות
להרמב”ם. וכן בבית הכנסת של מרן שליט”א, נוהג ללמד ברבים ממדרשי
חז”ל וביאורי הלכות (מלבד קריאת התיקון). ומכל מקום במקום
שהציבור קוראים את התיקון מספר קריאי מועד, לא נכון לשנות מכלל הציבור, ויש לקרוא
התיקון כמו שכתבו המקובלים.
ברכה
על מאכל ומשקה בליל שבועות
העוסקים
בתורה בלילה, ומגישים בפניהם מדי פעם בפעם תה או קפה וכדומה, עליהם לברך בפעם
הראשונה שישתו, ואחר כך אינם חוזרים לברך שוב בכל פעם. ואפילו אם יש שהות של יותר
משעה ורבע בין שתיה לשתיה, אין לברך שנית, כי נפטרו מן הברכה בפעם הראשונה שבירכו.
וטוב
לכוין בפירוש בתחילה, שדעתו לפטור בברכתו את כל מה שיוגש לפניו בלילה.
אמנם
הדבר ברור, שאם יצא מבית הכנסת החוצה, ובחזרתו הוגשו לפניו שוב משקאות,
עליו
לחזור ולברך שנית, כי היציאה מבית הכנסת נחשבת “היסח הדעת”, ושוב אינו
נפטר בברכתו הראשונה. (חזו”ע עמוד שיא).
קריאת
שמע
יש
לקרוא קריאת שמע בליל שבועות, לפני זמן חצות הלילה. כפי שנהגו בבתי הכנסת. (שם).
ברכות
השחר וברכות התורה
אין
לברך ברכות השחר אלא אחרי “עלות השחר” (וזמן עלות השחר מודפס בלוחות
השנה). ואף מי שלא ישן כל הלילה, רשאי לברך ברכות התורה בעלות השחר. ומלבד ברכות
התורה, יש לברך את כל ברכות השחר, כולל ברכת “אלקי נשמה”, מלבד ברכת “על נטילת
ידיים”, שמי שלא ישן בלילה, נוטל ידיו בלא ברכה. (וברכת “אשר יצר”
יש לברך, רק למי שהוצרך לברכה זו, כפי הדין בכל ימות השנה)
Blessings of
Enjoyment and Keri’at Shema on the Night of Shavuot
the previous
Halacha we have discussed the order of learning for the night of
Shavuot during which it is customary to remain awake all night and study Torah.
order of learning for the night of Shavuot which is printed in the Sefer
Keri’eh Mo’ed.
the Mekubalim, nevertheless, those who customarily learn the Rambam’s Sefer
Ha’Mitzvot or listen to Torah lectures on this night have on whom to rely. This
is especially true if the rabbis in a specific place feel that such a learning
schedule is more beneficial for the congregation, for instance, if the learning
is being held in a location where most of the audience is not particularly
religious in which case it is important to draw them closer with pleasant words
of Torah as opposed to merely reading the order of Shavuot which may not be so
constructive for them.
Ashkenazi luminaries, among them Hagaon Harav Avraham Yitzchak HaKohen Kook zt”l customarily learned the
Rambam’s Sefer Ha’Mitzvot on the night of Shavuot. Similarly, in the synagogue
of Maran Shlit”a, he customarily publicly expounds some Midrashim of our Sages
as well as some pertinent Halachot (in addition to reading the order of
Shavuot). Nevertheless, in a place where the congregation is reading from the
Sefer Keri’eh Mo’ed, it is improper to deviate from the congregation’s custom
and one should indeed read along with them as per the custom of the Mekubalim.
the like, they must recite a blessing before the first time they drink and then
they no longer repeat the blessing every other time. Even if there is a pause
of an hour and a quarter between each drinking, one does not recite the
blessing again, for he has fulfilled his obligation with the blessing he has
recited the first time.
blesses that his blessing should exempt any other item brought before him.
served beverages once again, he must recite another blessing, for leaving the
synagogue constitutes an interruption and he is no longer exempted by his
original blessing (See Chazon Ovadia ibid.).
Shavuot as is customary in all synagogues. (ibid.)
printed in various calendars). Even one who has not slept all night may recite
the Blessings on the Torah after dawn. Besides for reciting the Blessings of
the Torah, one should recite all of the Morning Blessings, including “Elokai
Neshama,” besides for the blessing of “Al Netilat Yadayim,” for one who has not
slept at night washes his hands in the morning without reciting this blessing.
(Regarding the “Asher Yatzar” blessing, only one who has used the facilities
should recite this blessing as is the case during the rest of the year.)