Please help support our minyanim whenever possible
we are stronger in numbers
****
***
New Upcoming Events
****
Reminders
(1)
Have you pledge any donations to the Bet Hakeneset
in the last few weeks and have forgotten?
All donations are always much appreciated
Tizke Lemitzvot
(2)
For the Kavod of Shamayim,
Kavod of the Torah
&
Kavod of the Tzibbur
please come early to Shacharit on Shabbat
to receive an
Aliya to the Torah
Bar Nachalot there are usually 5 Aliyot up for grabs
&
The Haftara
Come and get one!!!
***
New Opportunity for learning
The Avrechim of the Kollel are able to learn with the Kahal
from 6.50 pm till Arbit at 7.30 pm every evening
Need a partner?
contact Rabbi Stamler
****
attend & bond with their sons in
Learning Torah
****
לוח זמני תפלה לחורף תש"פ
Winter Timetable 5780 – 2019/20
מוצאי שבת | ערבית | שקיעה | מנחה שבת | סוף זמן קריאת שמע | הדלקת נרות | מנחה וקבלת שבת | תאריך | שבת פרשת |
Shabbat Ends | Arbit | Sunset | Minha | Shema before | Candle Lighting | Minha & Kabbalat Shabbat | Date | Parasha |
PM | PM | PM | PM | AM | PM | PM |
|
|
6:35 | 6:30 | 5:44 | 5:05 | 9:40 | 5:28 | 5:28 | 28/29 Feb | תרומה |
Shabbat Services
Children’s Tehilim straight after Musaf
Anyone wishing to donate a Kiddush Please email Moorlanenews
****
Q & A on Parashat Teruma
All references are to the verses and Rashi’s commentary, unless otherwise stated.
- How many types of items were the Jews to donate?
25:2 – 13. - The donation of silver for the Mishkan differed from the donation of the other items. How?
25:3 – No fixed amount of the other items was required. The silver was given as a fixed amount:a half-shekel. - What property do techelet and argaman share that orot eilim m'adamim do not share?
25:4,5 – They are wool; orot eilim are not. - What property do the above three share that shesh and orot techashim do not share?
25:4,5 – They are dyed; shesh and orot techashim are not. - Onkelos translates "tachash" as "sasgona." Why?
25:5 – The tachash delights (sas) in its multi-colors (g'vanim). - What kind of trees did Yaakov plant in Egypt?
25:5 – Arazim — cedars. - Describe two uses of:
(a) oil ,
(b) spices,
(c) jewels
25:6-7:
(a). The oil was lit in the menorah and used for anointing.
(b). The spices were used in the anointing oil and for the incense.
(c). The precious stones were for the ephod and the choshen. - The aron was made with three boxes, one inside the other. Exactly how tall was the outer box?
25:11 – The outer box was one and a half amot plus a tefach plus a little bit, because it rose a little bit above the kaporet. (The kaporet was a tefach thick — see 25:17). - Why is the Torah referred to as "testimony"?
25:16 – It testifies that G-d commanded us to keep the mitzvot. - What did the faces of the keruvim resemble?
25:18 – The faces of children. - On what day of the week was the lechem hapanim baked?
25:29 – Friday. - What does miksha mean?
25:31 – Hammered. - What was the purpose of the menorah's gevi'im (cups)?
25:31 – Purely ornamental. - How did Moshe know the shape of the menorah?
25:40 – G-d showed Moshe a menorah of fire. - What designs were embroidered into the tapestries of the Mishkan?
26:1 – On one side a lion; on the other side an eagle. - What is meant by "standing wood"?
26:15 – The wooden beams were to be upright and not stacked one upon the other. - How long was the Mishkan?
26:16 – 30 amot. - How wide was the interior of the Mishkan?
26:23 – 10 amot. - Why was the altar coated with nechoshet?
27:2 – To atone for brazenness. - Which function did the copper yeteidot serve?
27:19 – They secured the curtains against the wind.
משנכנס אדר מרבין בשמחה
בגמרא במסכת תענית (דף כט.) אמר
רבי יהודה בנו של רב שמואל בן שילת משמו של רב , כשם שמשנכנס אב ממעטין בשמחה כך
משנכנס אדר מרבים בשמחה. אמר רב פפא, הלכך כל אחד מישראל שיש לו דין (דהיינו משפט) עם נכרי (גוי), ישתמט ממנו בחודש אב, משום
רוע מזלם של ישראל בחודש אב, וישתדל שיצא הדין בחודש אדר משום שאז מזלם של ישראל
הוא טוב מאד.
ומקור הדברים, הוא כמו שנאמר
במגילת אסתר, "והחודש אשר נהפך להם מיגון לשמחה", ללמדנו, שמזל החודש גורם הצלה וטובה לישראל, שבחודש זה מזלם הוא
טוב.
קושית המפרשים: "אין מזל לישראל"
ובשנים קודמות הזכרנו מה שהקשו
המפרשים, כיצד אמרו בגמרא שבחודש אדר יש מזל טוב לישראל, והרי אמרו רבותינו (שבת
קנו🙂 שאין מזל לישראל, דהיינו שישראל אינם נתונים תחת
השפעת כוכבים ומזלות כמו הגויים, אלא נתונים באופן מוחלט וישיר להשגחת השם יתברך,
ואם כן כיצד זה שחז"ל מדריכים אותנו לנהוג על פי המזל?
והזכרנו, שהריטב"א
(רבינו יום טוב בן אברהם) כתב, שאף על פי שאין מזל לישראל, מכל מקום בשני חודשים
אלו, אב ואדר, יש מזל לישראל, דהיינו שהמזלות משפיעים על ישראל, משום שכך נגזר
עלינו מאת השם יתברך. והוסיף עוד שאפשר לומר, שלעולם אין המזל שולט בישראל, ומה
שנאמר שיש מזל טוב בחודש אדר וכו', היינו שיש גזירות טובות על ישראל בחודש אדר.
(והגזירות הם מהשם יתברך, ולא על ידי כוכבים ומזלות, אשר הם אינם משפיעים כלל על
ישראל).
והמהרש"א תירץ, שמה שאמרו רבותינו אין מזל
לישראל, היינו שאם נגזר מן השמים שלא תבוא שום פורענות על ישראל, באמת לא תבוא שום
פורענות, וכן אם נגזרה טובה על ישראל, בודאי היא תבוא, בלא קשר למזלות, אבל אם
חלילה יש על אדם איזו גזירה רעה, אותה הגזירה עשויה יותר לבוא בזמנים שמזלו של
אותו אדם אינו טוב,
ולכן הרבה גזירות קשות באו על
ישראל בחודש אב בכלל ובתשעה באב בפרט, וכן להיפך, אם נגזרה על אדם גזירה טובה,
אותה הגזירה עשויה יותר לבוא בזמנים שמזלו של אותו אדם הוא טוב, ובחודש אדר מזלם
של ישראל הוא טוב.
מחלוקת החתם סופר ומרן זצ"ל
אולם הגאון חתם סופר כתב, שדין זה,
שיהודי שיש לו משפט עם נכרי, יסדר שהמשפט יהיה בחודש אדר, אינו נכון להלכה. וטעמו
הוא, משום שאין מזל לישראל. והסביר, שמטעם זה השמיט הרמב"ם בחיבורו הגדול את
הדין הזה, משום שלהלכה אין להתחשב בענינים אלה, שהרי אין מזל לישראל.
ומרן רבינו הקדוש זכרו לברכה לחיי העולם הבא,
חלק על הגאון החתם סופר בזה, הואיל ומדברי רבותינו הנ"ל מוכח, שאף על פי שאין
מזל לישראל, מכל מקום שייך לומר שבחודש אדר מזלם של ישראל טוב יותר. ומה
שהרמב"ם בחיבורו לא הזכיר ענין זה,
יש לתרץ שהוא משום שאין זה ענין
הלכתי שיש לכתבו בספרו של הרמב"ם, אלא עצה טובה בלבד.
“When Adar Begins, Our
Happiness Increases"
When Adar Begins, Our Happiness Increases
The Gemara in Masechet Ta’anit (29a) tells us, “Rabbi Yehuda son of Rav Shmuel
ben Shilat taught in the name of Rav: Just as when the month of Av begins
happiness is diminished, so too, when Adar begins happiness increases. Rav Papa
says, therefore, if a Jew has a court case with a non-Jew pending, he should
avoid having it during the month of Av when the Jewish nation’s fortune is bad
and try to have it held during the month of Adar when the Jewish nation’s
fortune is good.”
The source for this is based on a verse in Megillat
Esther which states, “And the month which was switched for them from tragedy to
joy,” which teaches us that the good fortune of this month brings about
salvation and goodness for Israel since their fortune is optimal during this
month.
The Question of the Commentaries
We have mentioned in previous years that the commentaries ask: How can the
Gemara say that during the month of Adar the fortune of the Jewish people is
good if another Gemara (Shabbat 156b) states that the Jewish nation has no
fortune, which means that they are not under the influence of various stars and
constellations as are the other nations of the world, rather they under the
direct supervision of Hashem. How is it then that our Sages guide us to act
based on our fortune?
We have also quoted the Ritba (Rabbeinu Yom Tov ben
Avraham) who writes that although the Jewish nation has no fortune, in the
months of Av and Adar they are indeed under the influence of the
constellations, for this was the way it was decreed by Hashem. He adds that it
is possible that the Jewish nation is never under the influence of the
constellations and what is meant by the Gemara that Adar is auspicious etc. is
that during the month of Adar, good things are decreed upon the Jewish people.
(These decrees are directly from Hashem and not based on the constellations or
stars, for the Jewish nation are not influenced by them.)
The Meharsha explains that what our Sages meant when they
said that “the Jewish nation has no fortune” is that if it was decreed in
Heaven that no punishment befall Israel or that a certain good thing happen to
them, it will surely happen as such, regardless of any stars or constellations.
However, if, G-d forbid, something bad was decreed on a specific person, it
will usually befall him during times when his fortune is not the best. Thus,
many tragic experiences have befallen the Jewish nation during the month of Av,
especially on Tisha Be’av (the Ninth of Av). Similarly, when good things are
decreed upon a specific person, they will usually befall him when his fortune
is good and the month of Adar is especially auspicious for the Jewish people.
The Disagreement Between the Chatam Sofer and Maran zt”l
However, Hagaon Chatam Sofer writes that this law that a Jew who has a pending
court case with a gentile should try to have it fall out during the month of
Adar, is halachically incorrect. His reasoning for this is because the Jewish
nation has no fortune. It is for this reason that the Rambam omits this Halacha
from his great work, for the Halacha is that one should not pay any attention
to these matters, as Israel has no fortune.
this opinion, for it is quite clear from the words of the aforementioned
authorities that although the Jewish nation has no fortune, nevertheless, it is
still possible that during the month of Adar their overall fortune is better.
We can explain that the reason why the Rambam omits this law from his work is
because this matter is not of a halachic nature; rather, it is merely a wise
piece of advice.
—
Please feel free to ask us any questions or requests you may need through this e-mail. We will get back to you, bli neder, asap.
Please send us any announcement you would like to make through our e-mail before Wednesday morning, if possible, unless there is a Yom Tob. Exceptions will be made for late entries
Be advised that we will only announce your simcha when you give us permission to do so
If you no longer wish to receive further emails from moorlanenews please reply with the word "unsubscribe".
Thank you, Hatzlacha & all the best