Announcements
Invitation
With much gratitude to HaShem,
R' Raphael & Leah Kada
invite the kahal to the naming of their baby daughter
Beezrat HaShem
THIS SHABBAT
at Moor Lane Shul
followed by Kiddush
Moorlanenews
would like to use this opportunity
to wish
R'Raphael and Leah
a big Mazal Tov
and a lot of Nachat from their new baby daughter
Sheyegadela Latorah Lachupa ulemaasim tovim
Mazal tov to families Kada & Masserano
*****
Selichot
Sundays 7:00 am
Mon – Fri 6:00 am
Shacharit will follow straight after Selichot
Please note: The time for Shacharit may be a few minutes
before the normal time for Shacharit
****
Mincha
Mincha next week will be at 7:00 pm
followed by Arbit
Please support our minyanim whenever possible
*****
SHABBAT
Shabbat Times
לוח זמני תפלה לקיץ תשע"ט
Summer
Timetable 5779 – 2019
מוצאי שבת | ערבית )מוצ"ש( | שקיעה | סוף זמן קראת שמע | זמן שבת | פלג מנחה | פלג מנחה (לבוש) | מנחה וקבלת שבת | תאריך | שבת פרשת |
Shabbat Ends | Arbit | Sunset | Shema to be read before | Candles to be |
| Earliest Candle lighting | Minha & Kabbalat Shabbat* | Date | Parasha |
PM | PM | PM | AM | PM | PM | PM | PM |
|
|
8:18 | 8:15 | 7:27 | 9:52 | 7:15 | 6:41 | 6:11 | 6:40 | 13/14 Sep | כי תצא |
* For those not in the Bet Hakeneset, but wishing to
bring in Shabbat with the Kahal, candles should be lit about 30 minutes after
the time listed for Minha and Kabbalat Shabbat. (Unless the time listed in the ‘latest
candle lighting’ column is earlier, when candles should be lit by that time, in all
cases.)
Youth Club 4:00 pm
Avot Ubanim 5:00 pm
Mincha 6:00 pm
Followed by
Shiur
*****
Children’s
Tehilim straight after Musaf
Anyone wishing
to donate a Kiddush Please email Moorlanenews
****
Q
& A on Parashat KI Tese
- Why must a captured woman mourn her family for a month in her captor's house?
21:13 – So her captor will find her unattractive. - What fraction of the inheritance does a first-born receive if he has a) one brother? b) two brothers?
21:17 – a) 2/3 b) 1/2 - What will become of a ben sorer u'moreh if his parents don't bring him to court?
21:22 – He will eventually rob and kill to support his physical indulgences. - Why is it a degradation to G-d to hang a criminal's body on the gallows overnight?
21:23 – Because humans are made in G-d's image; and because the Jewish People are G-d's children. - What do you do if you find a lost object that costs money to maintain?
22:2 – Sell it and save the money for the owner. - Why does the Torah forbid wearing the clothing of the opposite gender?
22:5 – It leads to immorality. - Why does the Torah link the mitzvah of sending away the mother-bird with the mitzvah of making a railing on the roof of your house?
22:8 – To teach that one mitzvah leads to another, and to prosperity. - When is it permitted to wear wool and linen?
22:12 – Wool tzitzit on a linen garment. - What three things happen to a man who falsely slanders his bride?
22:18 – He receives lashes, pays a fine of 100 silver selah, and may never divorce her against her will. - Although the Egyptians enslaved the Jewish People, the Torah allows marriage with their third-generation converts. Why?
23:8 – Because they hosted Yaakov and his family during the famine. - Why is causing someone to sin worse than killing him?
23:9 – Murder takes away life in this world, while causing someone to sin takes away his life in the World to Come. - If one charges interest to his fellow Jew, how many commandments has he transgressed?
23:21 – Three; two negative commandments and a positive commandment. - What is the groom's special obligation to his bride during their first year together?
24:5 – To gladden her. - When is a groom required to fight in a non-obligatory war?
24:5 – When he remarries his ex-wife. - What type of object may one not take as collateral?
24:6 – Utensils used to prepare food.
****
Halachot
from Maran Rabbi Ovadia Yosef Ztz'l
חודש הרחמים והסליחות
כבר הזכרנו באחת ההלכות
הקודמות, מאיזה טעם אנו נוהגים להרבות בסליחות ותחנונים בכל
ימי חודש אלול, שהוא מסוגל לסליחה וכפרה.
וידוע שבימים אלה אנו קרובים יותר לה' יתברך,
והוא ממהר לשמוע תפילות. כמו שדרשו "אני לדודי ודודי לי", ראשי תיבות
אלול. וכן בפסוק "ובא לציון גואל ולשבי פשע ביעקב",
רמוז חודש "אלול". וכתב רבינו יונה בספר היראה בזו הלשון,
"משנכנס אלול עד מוצאי יום הכפורים יהיה ירא וחרד מאימת יום הדין".
ובזכות התשובה בימים אלה, אנו עתידים להגאל, כמו שנרמז בפסוקים שאמר דוד המלך,
"לדוד ה' אורי וישעי", אורי, בראש השנה, וישעי, ביום
הכפורים. ומסיים דוד המלך,
"לולא האמנתי לראות בטוב
ה'", ופירשו רבותינו (בברכות ד.), שהיה דוד המלך מתיירא (מפחד) שמא יגרום החטא
ולא תבא הישועה, ולכן יש ניקוד (נקודות) מעל המילה "לולא" האמנתי לראות
בטוב ה', שרצונו לרמוז בזה על חודש "אלול"
(אותיות לולא), שבזכות תשובתינו בימים אלה נוושע ביום הדין.
וכתב הגאון רבי דוד עמר ז"ל, בספר תפלה
לדוד (סי' ריב), שבחודש אלול ובעשרת ימי תשובה, נכון מאד לכוין
בברכת "השיבנו אבינו לתורתך" שבתפלת שמונה עשרה, ולהזכיר כמה משמותיהם
של אלה שנטו מדרכי ה' ותורתו, ויצאו לתרבות רעה, וביחוד אם הם קרוביו. והביא כל זה
מרן רבינו הגדול זצ"ל הכ"מ בספרו חזון עובדיה (עמוד כה). וכמו כן
בודאי שראוי לאדם להתפלל גם על עצמו, שיזכה לשוב בתשובה, ולעלות מעלה מעלה
בתורה וביראת ה'. וגם כל בקשותיו האחרות, יהיו לשם שמים, שאם תהיה לו
פרנסה טובה ובריאות טובה, יוכל להתחזק עוד ועוד בעבודת ה'.
ובאמת שאם נתבונן, הלא נראה כל איש ואשה, כמה
אנו מאריכים בתפלה על קרובינו שחלילה אינם בקו הבריאות, או מעוכבי זיווג וכדומה.
והלא הדברים קל וחומר, כי הכאב על מי שאינו הולך בדרך ה' הוא גדול פי כמה וכמה,
שמאבד עצמו מחיי העולם הבא, ואינו מזכה את עצמו בזכויות רבות לחיי עולם הנצח, אשר
כל קורות האדם בזה העולם הם כאין וכאפס לעומת חיי העולם הבא.
וזכור לנו, שאחר פטירת
רעייתו של מרן רבינו זצ"ל, היה מרבה בתפלות ובלימוד תורה לעלוי נשמתה, והיה
מזכיר מה שכתבו המקובלים, שיראה אדם את קרובו הנפטר כאילו הוא עומד ומתחנן לפניו
שיצילו מאש אוכלה. כי צורך האדם בעולם הבא לזכויות ומעשים טובים בכדי לזכות בחיי
העולם הבא, הוא גדול לאין שיעור מכל צרכיו בזה העולם השפל והחולף.
והגאון רבי דוד עמר הנזכר, הביא בספרו את הנוסח
הנכון למי שרוצה להוסיף שמות קרובים בברכת "השיבינו", שיאמר בתוך הברכה,
אחרי אמירת "השיבנו אבינו לתורתך וקרבנו מלכינו לעבודתך והחזירינו בתשובה
שלימה לפניך": יהי רצון מלפניך ה'
אלהינו ואלהי אבותינו, שתחתור
חתירה מתחת כסא כבודך להחזיר בתשובה שלימה כל פושעי ישראל, ובכללם תחזיר בתשובה
שלימה את (יאמר את שם הקרוב ואת שם אמו,
כגון דוד בן אסתר), כי ימינך פשוטה
לקבל שבים, ברוך אתה ה' הרוצה בתשובה.
(ונכון שבסיום הברכה כשמזכיר את שם ה', יכוין שניקוד שם
ה' בכתיבתו בברכה זו, הוא בסגול, כפי שמודפס בסידורים המדויקים).
ויהי רצון שהשם יתברך יחזיר את כל פושעי ישראל
בתשובה שלימה וידעו תועי רוח בינה, ומלאה הארץ דעה את ה' כמים לים מכסים
The Month of Mercy
and Forgiveness
We have already discussed in a previous Halacha the reason why we customarily recite Selichot
prayers throughout the entire month of Elul which is an auspicious time for
forgiveness and atonement.
It is well-known that during these
days we are closer to Hashem and he hears our prayers more quickly than usual,
as our Sages have expounded the verse, “Ani Le’Dodi
Ve’Dodi Li” (“I am to
my beloved and my beloved is to me”) which is an acronym for the word “Elul.”
Similarly, the month of Elul is also hinted in the verse, “Uva Le’Zion Go’El
Ul’shaveh Fesha Be’Yaakov.” Furthermore,
Rabbeinu Yonah writes in his Sefer Ha’Yir’ah: “From the beginning of Elul until
the conclusion of Yom Kippur, one should be filled with fear and trepidation
over the Day of Judgment.” In the merit of the repentance during these days, we
shall one day be redeemed, as is hinted in the verses composed by King David,
“A Psalm by David, Hashem is my light and salvation”: “My light” on Rosh
Hashanah “and salvation” on Yom Kippur. King David ends this Psalm by saying,
“Were it not that I believe that I should see the goodness of Hashem,” and our
Sages explain (Berachot 4b) that King David feared that sins might impede the
salvation and thus, the word “Luleh” (“Were it not,” also the
same Hebrew letters as “Elul”) is dotted in the scripture in order to allude to
the fact that in the merit of our repentance during the month of Elul, we shall
be saved on the Day of Judgment.
Hagaon Harav David Amar zt”l
writes in his Sefer Tefillah Le’David (Chapter 212) that during the month of
Elul and the Ten Days of Repentance (the ten days between Rosh Hashanah and Yom
Kippur), it is especially worthy to recite the blessing of “Hashivenu Avinu
Le’Toratecha” (fifth blessing of the Amidah prayer which deals with
repentance) with proper concentration and to mention the names of some
individuals who have strayed from the proper path of Hashem and His Torah,
especially if they are one’s relatives. Maran Rabbeinu Ovadia Yosef zt”l
quotes this in his Chazon Ovadia-Yamim Nora’im (page 25). One should certainly
pray that one merit repenting fully on his own and continue to ascend higher
and higher in spirituality.
Indeed, if we stop and think for a
moment, do we not all pray lengthily for our relatives who, G-d-forbid, are not
in the best of health or have yet to find their marriage partners and the like?
Certainly the pain one feels for an individual who does not follow the path of
Hashem is much greater, for such an individual loses his share in the World to
Come and misses out on countless merits in the Eternal World; anything a person
can experience in this world pales greatly in comparison to life in the World
to Come.
We remember that when Maran zt”l’s
wife passed away, he would learn and pray a substantial amount in order to
elevate her soul. He would mention what the Mekubalim say that one should
imagine his deceased relative as though he is standing before him and begging
him to save him from a raging inferno. One’s need for merits and good deeds in
order to merit entry in the World to Come is infinitely greater than any
physical need one may have in this lowly, fleeting world.
The aforementioned Hagaon Harav
David Amar quotes in his work the correct text for one who wishes to insert
names of relatives in the blessing of “Hashivenu.” After reciting “Hashivenu
Avinu Le’Toratecha Ve’Karevenu Malkeinu La’Avodatecha Ve’Hachazirenu Bitshuva
Shelema Lefanecha,” one inserts: “May it be Your will, Hashem our G-d and
the G-d of our fathers, that You dig a tunnel under Your Holy Throne to accept
the repentance of all of the sinners of Israel, and similarly may You cause
so-and-so (insert name) son/daughter of so-and-so (insert mother’s name) to
repent fully, for Your right hand is outstretched to accept those who are
repentant,” then conclude the blessing, “Baruch Ata Hashem Ha’Rotzeh
Bitshuva.” Here is the actual Hebrew text one should recite in the Amida:
יהי רצון מלפניך ה' אלקינו ואלקי אבותינו שתחתור
חתירה מתחת כסא כבודך להחזיר בתשובה שלימה לכל פושעי ישראל, וכן תחזיר בתשובה
שלימה את פלוני בן פלונית, כי ימינך פשוטה לקבל שבים.
It is correct that when one
concludes this blessing upon reciting the name of Hashem one should have in
mind that this name of Hashem is punctuated with the “Segol” mark, as
is printed in precise Siddurim; one should concentrate on this but not utter
it.
May Hashem return all sinners of
Israel to Him through complete repentance and may the land be filled with the
knowledge of the Hashem like the waters that fill the sea.
****
—
Please feel free to ask us any questions or requests you may need through this e-mail. We will get back to you, bli neder, asap.
Please send us any announcement you would like to make through our e-mail before Wednesday morning, if possible, unless there is a Yom Tob. Exceptions will be made for late entries
Be advised that we will only announce your simcha when you give us permission to do so
If you no longer wish to receive further emails from moorlanenews please reply with the word "unsubscribe".
Thank you, Hatzlacha & all the best