עוד מנהגים השייכים לימי הספירה
יש נוהגים בימי ספירת העומר (עד יום ל”ד בעומר) שלא ללבוש בגד חדש
שצריך לברך על לבישתו ברכת שהחיינו (דהיינו בגד חדש שיש שמחה בלבישתו כמו חולצה
חדשה וכדומה, אבל בגד כמו גופיה שאין מברכים עליו שהחיינו, לכל הדעות מותר ללבשו
בימי הספירה). ויש מקילים בזה ללבוש בגד חדש.
יש מחמירים שלא לתפור ולתקן בגדים חדשים בימי ספירת העומר, ומנהגינו להקל בזה,
ואף להנוהגים איסור בזה, מכל מקום אם עושה כן לצורך חתן שעומד לינשא בל”ד
לעומר, אין בזה מנהג להחמיר כלל.
לדעת מרן הרב עובדיה יוסף זצ”ל, אין כל איסור או חומרא, להיזהר שלא
לברך שהחיינו על פרי חדש בימי ספירת העומר, ואותם שנהגו כן, באו לידי מנהג זה
בטעות מפני שכך הדין בימי בין המצרים, שבהם אין לברך שהחיינו על פרי חדש, אך בימי
ספירת העומר אין מנהג להחמיר בזה כלל, מפני שימי הספירה אינם ימי אבל, כימי בין
המצרים שבהם אירעו חורבן בית המקדש ושאר פורענויות, ולכן אין לברך שהחיינו וקיימנו
והגענו “לזמן הזה”, על זמן שנועד לפורענות לכלל האומה, אבל ימי הספירה
אינם נחשבים ימי פורענות, ואדרבא, כתב הרמב”ן שקדושת ימי הספירה כימי חול
המועד, ולכן אין להחמיר בזה כלל.
אבל לעניין לבישת בגד חדש בימי הספירה, ראוי להחמיר בזה בימי הספירה שלא
ללבוש בגד חדש, ואם יש צורך בלבישתו, נכון להדר וללבשו ביום שבת, ואז גם יוכל לברך
עליו שהחיינו. וכן במקום שמחת בר מצוה או ברית מילה יש להקל ללבוש בגד חדש בימי
הספירה.
More Customs Observed During the Omer
Counting Period
Some have the custom that during the Omer counting
period (until the 34th day of the Omer), one does not wear a
new garment which requires the recitation of the “Shehecheyanu” blessing
(i.e. a new garment which causes the wearer joy, such as a new shirt and the
like; however, a new garment which does not require a “Shehecheyanu”
blessing, such as an undershirt and the like, may be worn during the Omer
period according to all opinions). Some rule leniently and allow wearing new
clothing.
Some act stringently and abstain from sewing and
altering new clothes during the Omer period; however, our custom is to be
lenient in this regard. Even according to those who are customarily stringent,
nevertheless, if this is being done for a bride or groom who is getting married
on the 34th day of the Omer, there is no custom to be stringent
at all.
According to Maran Rabbeinu Ovadia Yosef zt”l,
there is no reason to be stringent and abstain from reciting a “Shehecheyanu”
blessing on a new fruit during the Omer counting period. Those who have
observed this custom have done so in error, for they have confused this period
with the “Three Weeks” prior to the Ninth of Av during which time one should
not recite a “Shehecheyanu” blessing on a new fruit. However, during the
Omer counting period, there is no such custom to be stringent, for the days of
the Omer are not days of mourning as are the “Three Weeks” during which the
destruction of the Bet Hamikdash and other tragedies occurred. It is for this
reason that it is inappropriate to recite the “Shehecheyanu” blessing
which translates to “Blessed is He… Who has allowed us to live, to exist, and
to reach this time” about a period which is designated as a time of
national tragedy. On the other hand, the period of the Omer is not considered a
tragic time; on the contrary, the Ramban writes that the holiness of the days
of the Omer counting is tantamount to that of Chol Hamo’ed. There is therefore
no reason to act stringently in this regard.
Nonetheless, it is proper to act stringently with
regards to wearing new garments during the Omer. If there is truly a necessity
to wear a new garment, one should try to wear it on Shabbat in which case one
may also recite the “Shehecheyanu” blessing. Similarly, one may act
leniently and wear a new garment during the Omer period in honor of a Bar
Mitzvah or Berit Milah celebration.
שמיעת מוזיקה וכלי נגינה בימי הספירה
היום הוא יום השואה, וכבר דיברנו בענין זה בשנים הקודמות, ניתן לראות בקישור.
———————
מזמן שנחרב בית המקדש, אסרו רבותינו לשמוע קול שיר בכלי נגינה (כן מבואר
בגמרא במסכת גיטין דף ז.). כלומר, לשיר בפה, מותר. אך לשמוע מוזיקה בכלי נגינה
אסור. אלא אם מדובר בשמחה של מצוה, שאז יש להקל בדבר, וכפי שנהגו בכל תפוצות
ישראל, שבשמחות של מצוה, כמו שמחת נשואין של חתן וכלה וכדומה, מביאים נגנים ושרים
שם שירות ותשבחות לכבוד ה' יתברך.
ובדורות האחרונים רבותינו הפוסקים האריכו בדין זה, והעלו למעשה שמותר מן
הדין לשמוע מוזיקה מלווה בכלי נגינה כשהיא מוקלטת, ברדיו או טייפ וכדומה, אפילו
שלא בשמחה של מצוה. וכן המנהג פשוט אפילו אצל גדולי עולם חסידים וצדיקים, ששומעים
שירי קודש ונגינות מוקלטות שמעוררים את הלב להדבק בה' ונותנים מרגוע ומנוחת הנפש.
אבל לגבי ימי הספירה, שכפי שביארנו, אירעו בהם מאורעות מצערים של פטירת
עשרים וארבע אלף תלמידי רבי עקיבא, כתב הגאון רבי משה פיינשטיין זצ”ל (אגרות
משה או”ח סימן קסו), שיש להחמיר שלא לשמוע מוזיקה אפילו כשהיא מוקלטת.
וכדבריו כתבו עוד מגדולי האחרונים, ובתוכם גם מרן רבינו עובדיה יוסף זצ”ל.
ולפיכך למרות שבכל ימות השנה אנו מיקלים לשמוע מוזיקה מוקלטת, אך בימי
ספירת העומר נכון להחמיר בדבר.
אולם בשמחה של מצוה, כגון במסיבת בר מצוה, או ברית מילה, או סיום מסכת
וכדומה, מותר לשמוע שירי קודש ונגינות המלוות בכלי נגינה, שמאחר ומדובר בשמחה של
מצוה, יש להקל בדבר. שהרי אפילו בעיקר תקנת חז”ל שלא לנגן בכלי שיר מאז שנחרב
בית המקדש, במקום שמחה של מצוה היקלו, ואם כן הוא הדין בימי הספירה.
ומרן רבינו עובדיה יוסף זצ”ל כתב בזה עוד (בספרו על יום טוב, עמוד
רנט), שאם מעונינים לערוך שמחת הכנסת ספר תורה בתוך ימי הספירה, מותר לעשותה אפילו
בכלי זמר, שהרי מדובר בשמחה של מצוה גדולה.
Listening to Music During the Omer
From the time the Bet Hamikdash was destroyed, our
Sages prohibited listening to songs accompanied by musical instruments (see
Gittin 7a). This means that while merely singing vocally is permissible,
hearing songs with musical accompaniment is forbidden, excluding a celebration
of a Mitzvah in which case there is room for leniency. Indeed, the prevalent
custom throughout the entire Jewish nation is to bring musicians who play and
sing songs of praise and gratitude to Hashem at celebrations of a Mitzvah, such
as at weddings and the like.
In more recent generations, the great Poskim have
discussed this matter lengthily and they conclude that, according to the letter
of the law, it is permissible to listen to songs with musical accompaniment
when this music is recorded, such as on the radio, tape, etc. even if this is
not being done in the context of a celebration of a Mitzvah. This custom is
widespread among many great and pious luminaries who listen to recorded holy
songs and music which uplift one in the service of Hashem and bring peace an
tranquility to the soul.
Nevertheless, regarding the days of the Omer
counting period when, as we have explained previously, the tragic event of the
death of Rabbi Akiva’s twenty-four thousand students occurred, Hagaon Harav
Moshe Feinstein zt”l (see Igrot Moshe, Orach Chaim, Volume 1,
Chapter 166) writes that one must act stringently and not listen even to
recorded music. Several other great Poskim rule likewise, including Maran
Rabbeinu Ovadia Yosef zt”l.
Thus, although we rule leniently throughout the rest
of the year and allow listening to recorded music, during the Omer period, one
should act stringently and abstain from doing so.
Nevertheless, during a Mitzvah celebration, such as
a Bar Mitzvah, Berit Milah, Siyum Masechet (meal marking the
completion of a Talmudical tractate), and the like, it is permissible to play
and listen to songs of holiness with musical accompaniment since even when our
Sages prohibited playing instrumental music after the destruction of the Bet
Hamikdash, they ruled leniently regarding Mitzvah celebrations. Thus, the same
would apply to the days of the Omer in that there is room for leniency in this
regard.
Maran Rabbeinu Ovadia Yosef zt”l adds
(in his Chazon Ovadia-Yom Tov, page 259) that if one wishes to hold a Hachnassat
Sefer Torah (Torah dedication celebration) during the Omer, it will be
permissible to do so even with musical accompaniment since this celebration is
considered a great Mitzvah.