Newsletter – Parashat Mishpatim – Rosh Chodesh Adar Rishon

בס״ד
Moor Lane - Logo.JPG
ק׳ ק׳ שׁערי תפילה
Have a look at our website www.moorlane.info 
****
image.png

*******

image.png

Rosh Chodesh Adar Rishon

is TWO days 

Thursday Night 08 / 02 / 24 / Friday 09 / 02 / 24

&

Shabbat 10 / 02 / 24

*****

image.png

This Shabbat is Shabbat Rosh Chodesh

(1) Say half Halel
(2) 2 Sefarim
i) Mishpatim
ii) Rosh Chodesh
(3) Haftara of Rosh Chodesh

*****

image.png

Our community celebrates its 

150th year anniversary

THIS YEAR!!!

We would like to celebrate this milestone as it deserves 

in honour of all past & present members 

who have continued the legacy of this Bet Hakeneset

throughout the generations.

If you are able & willing to join the

anniversary celebration planning committee

please reply to this email

or speak directly to one of the 

members of the Executive Committee

תזכה למצות 

Let's Make Our Moor Lane Bet Hakeneset Great!!!

#LMOMLBHG

******

image.png

Moor Lane Library

We are currently updating the library and putting the books onto the terminal/kiosk 

we've realised that some books are missing and would appreciate all parents and children checking at home

to see if they forgot to return the books borrowed  

 

Below is a list of the books that are missing. Many thanks. 

Super Agent Gizmo 1 

Super Agent Gizmo 2 

The Comic! 

On Stormy Seas Yael and secret language 

Rav Mordchai Eliyahu Timeless Tales Pesach Comics Shikuvitzky Book 1 

Ben Ish Chai Life and Times 

Nachum Ish Gam Zu 

R’ Shimon bar Yochai 

Escape from Europe 

Sephardic Children’s Hagada 

Just Imagine Miracles of Krias Yam Suf Eternal light 1, 5 & 7

please contact R Marshall 

Thank you

*****

לוח זמני תפלה לחורף תשפ״ד

Winter Timetable 5784 – 2023/24

מוצאי שבת

ערבית
)
מוצש(

שקיעה

מנחה שבת

סוף זמן קריאת שמע

הדלקת נרות

מנחה וקבלת שבת

תאריך

שבת פרשת

Shabbat

Ends

Arbit

Sunset

Minha

Shema before

Candle Lighting

Minha & Kabbalat Shabbat

Date

Parasha

PM

PM

PM

PM

AM

PM

PM

 

 

6:00

5:56

5:07

4:30

10:01

4:51

4:51

9/10 Feb

משפטים (ר״ח)  

שבת

קרבנות

8:45 am
הודו

9:00 am 

*****

image.png

THIS WEEK 7:15 pm

*****

PHOTO-2024-01-22-09-53-26.jpg
*****
Parasha Overview

The Jewish People receive a series of laws concerning social justice. Topics include: Proper treatment of Jewish servants; a husband's obligations to his wife; penalties for hitting people and for cursing parents, judges, and leaders; financial responsibilities for damaging people or their property, either by oneself or by one's animate or inanimate property, or by pitfalls that one created; payments for theft; not returning an object that one accepted responsibility to guard; the right to self-defense of a person being robbed.

Other topics include: Prohibitions against seduction; witchcraft, bestiality and sacrifices to idols. The Torah warns us to treat the convert, widow and orphan with dignity, and to avoid lying. Usury is forbidden and the rights over collateral are limited. Payment of obligations to the Temple should not be delayed, and the Jewish People must be Holy, even concerning food. The Torah teaches the proper conduct for judges in court proceedings. The commandments of Shabbat and the Sabbatical year are outlined. Three times a year — for Pesach, Shavuot and Succot — we are to come to the Temple. The Torah concludes this listing of laws with a law of kashrut to not cook or mix meat and milk.

Ohr Somayach Institutions www.ohr.edu

*******
image.png

Halachot from Maran Rabbi Ovadia Yosef Ztz'l

חימום פת בשבת

שאלה: במאפיה הסמוכה לביתינו, מוכרים לחם מיוחד לשבת (“פרנה”), ושמנו לב שלפעמים במרכז הלחם, יש חלק שאינו אפוי. האם יש בעיה בחימום הלחם הזה בשבת?

תשובה: ראשית, נכון הדבר, שדבר שנאפה לפני שבת, מותר לחזור ולחמם אותו בשבת על גבי הפלאטה, מפני ש”אין אפיה אחרי אפיה”, ומאחר והפת כבר אפויה לגמרי, הרי שבהמשך החימום שלה, אף על פי שהיא חוזר להתחמם, אין איסור בשבת.

בן דרוסאי

ונחלקו רבותינו הראשונים, לגבי מאכל שהתבשל “כמאכל בן דרוסאי”, כלומר, מאכל שהתבשל באופן קל, ולא נגמר בישולו, האם יש איסור מן התורה בהמשך בישולו או חימומו בשבת, או שאין בזה איסור מן התורה. (“בן דרוסאי”, היה לסטים, עבריין, והוא היה רגיל לבשל את המאכלים שלו בישול קצר, והיה אוכל אותם כשהם אינם מבושלים היטב. רש”י שבת כ.).

ולמעשה, פסק מרן השלחן ערוך (בסימן שיח סעיף ד), שמאכל שלא נגמר בישולו לפני שבת, יש איסור לחזור ולבשל אותו, או לחמם אותו, בשבת. והסביר הגאון המשנה ברורה, שהכוונה בזה, שכל זמן שהתבשיל לא התבשל “כל צרכו”, לגמרי, יש איסור לחמם אותו בשבת.

הדין בלחם

ובדין זה, אין חילוק בין תבשיל לבין מאפה, כי גם דבר אפוי, אם הוא לא נאפה כראוי לפני שבת, יש איסור לחזור ולחמם אותו בשבת, מפני שעל ידי כך ממשיכים את פעולת האפיה האסורה בהחלט בשבת.

ומכאן התשובה לשאלה שלפנינו. מי שקונה מאפה כזה, שלא נאפה כל צרכו, הרי שאסור בהחלט לחזור ולחמם אותו בשבת על גבי הפלאטה.

דברים הקשים ללימוד

ויש להוסיף על כך, מה שאמרו רבותינו בסוף מסכת הוריות (דף יג:), שאחד מן הדברים הגורמים לאדם שלא יצליח בלימודו ולא יבין היטב מה שלומד, הוא אכילת “פת שלא נתבשל כל צרכו”, כלומר, פת לחם כזו, שלא אפו אותה כראוי, היא גורמת נזק לאדם, שלא יצליח בלימודו.

ולסיכום: פת שלא נאפתה כראוי לפני שבת, אסור לחזור ולחמם אותה בשבת.


Warming Up Bread on Shabbat

Today's Halacha is dedicated for the merit and protection of
All Our Dear Soldiers
May Hashem give them strength and courage to vanquish our enemies and may they return home safe and sound amid health and joy.
* * * * * * * * * *

Question: The bakery next to our house sells special bread for Shabbat (“Frena”) and we noticed that sometimes, there is an area in the middle of the bread that is not baked well. Is there any issue heating such bread up on Shabbat?

Answer: Firstly, it is correct that something baked before Shabbat may be warmed on an electric hotplate on Shabbat since “there is no baking after baking.” Since the bread is already fully baked, reheating it on Shabbat is fully permissible.

Ben Derosai
The Rishonim disagree regarding whether continuing to cook a food on Shabbat that was cooked to the level of “Ben Derosai,” i.e., only partially cooked, is a Torah prohibition or not. (Ben Derosai was an infamous bandit who would commonly cook his food only partially and eat it as such. See Rashi Shabbat 20a.)

Halachically speaking, Maran Ha’Shulchan Aruch (Chapter 318, Section 4) rules that it is forbidden to cook or reheat a food on Shabbat that has only been partially cooked before Shabbat. The Mishnah Berura explains that as long as the food has not yet been fully cooked, it is forbidden to heat it up on Shabbat.

The Law Regarding Bread
There is no distinction between a cooked food and bread regarding this law, for even a baked good that has not been fully baked before Shabbat may not be reheated on Shabbat, for doing so continues the act of cooking/baking on Shabbat, which is certainly forbidden.

Thus, regarding the above question, if one purchases bread which has not been baked well, it is absolutely forbidden to reheat it on the electric hotplate on Shabbat.

Things Which Cause Difficulty in Torah Study
On a side note, the Gemara (Horayot 13b) states that one of the things which causes one not to succeed in one’s Torah study and not understand well what one is learning is eating bread which was not baked well. Thus, doing so is spiritually harmful as well.

Summary: Bread which was not baked well before Shabbat may not be reheated on Shabbat.