Newsletter Shabbat Bereshit

בס״ד
Moor Lane - Logo.JPG
ק׳ ק׳ שׁערי תפילה
image.png
Have a look at our website www.moorlane.info 
****
תזכו לשנים רבות נעימות וטובות
A very big THANK YOU 
to all the members of the Kahal 
for creating such an uplifting atmosphere 
throughout the 
Yamim Noraim & Succot 
&
especially to all the 
Children, 
Bar Mitzvah Boys 
Yeshiva Bachurim 
for creating such an electrifying 
Simchat Torah experience
חזק וברוך
*****
image.png
Wishing Hatzlacha
to all our children 
who will be returning to school 
in the upcoming days
&
image.png
Hatzlacha & Safe Journeys
to all the Yeshiva Bachurim & Seminary Girls 
who will be beginning the new 
Winter Zeman 
*****
image.png
Wishing a big Mazel Tov to 
Dr & Mrs Kalman
Mr & Mrs David Booth
on celebrating being this years' 
חתנים
****
image.png
*****

Pledge Reminder

All donations made after receiving an Aliya

 throughout the Yamim Noraim & Succot

can be fulfilled in any of the following ways: 

 · By post addressed to

'The Treasurer, Manchester Congregation of Spanish and Portuguese Jews, 

18 Moor Lane, Salford, Manchester M7 3WX'.

· By hand to the treasurer or any member of the Mahamad.

· Anonymously in the BLUE donations box in the Synagogue.

· Direct Debit to the shul's account for account details please speak directly to the treasurer

· Chequ

Cheques should be made payable to 

'Manchester Congregation of Spanish & Portuguese Jews'. 


Thank you & Tizke Lemitzvot

****
Moor lane pic.PNG
Please support our minyanim whenever possible
Updates will appear on the WhatsApp group image.png
If anyone needs any help getting to or from the minyanim 
please contact one of the members of the Mahamad
****
Winter Time Table 
attached to this email
image.png
*******
image.png
Please pray for the 
refua shelema of 
Sulcha bat Mazal
*****
image.png 
Winter Term 
Coming Soon
watch this space
****
image.png
It is with great regret & sadness

that we inform the Kahal of the פטירה of

Dr Marshall's sister

מן השמים תנחמו

אריכות ימים

 

Moorlanenews 

would like to use this opportunity

to send their heartfelt condolences

to Dr Marshall and all his family

****
image.png

Halachot from Maran Rabbi Ovadia Yosef Ztz'l

דין הזכרת
משיב הרוח

מתחילין לומר “משיב הרוח
משיב הרוח ומוריד
הגשם”, הוא שבח להשם יתברך, שאנו אומרים אותו בימות החורף, בתפלת העמידה,
בברכת “מחיה המתים”. וכפי שמופיע בכל הסידורים
.

מתחילין לומר משיב הרוח
ומוריד הגשם” החל מתפילת מוסף של חג שמחת תורה, והזכרה זו, אינה שאלה ובקשה
על הגשם, אלא היא שבח להשם יתברך, ולכן הזכרה זו נקראת “גבורות גשמים”,
שמדברת מענין גבורותיו של השם יתברך בעולמו
.

אבל שאלת “טל ומטר” שבברכת השנים,
(כלומר, בברכת ברך עלינו, או ברכנו, שאומרים “ותן טל ומטר לברכה”), היא
בקשה מהשם יתברך על הגשם. וישנם כמה הבדלים בהלכה, בין הזכרת גבורות גשמים שבברכת
“אתה גבור”, לבין שאלת טל ומטר שבברכת השנים
, והשינוי הראשון
הוא, שמזכירין גבורות גשמים, כבר מתפילת מוסף של שמחת תורה
, ואילו שאלת
גשמים, אינה אלא מליל שבעה במרחשון כפי שיתבאר בהלכות הבאות
.

מדוע מזכירים משיב הרוח בברכת מחיה המתים?
אמרו בגמרא (ברכות לג.), שמזכירין
גבורות גשמים (“משיב הרוח”) בברכת “אתה גבור”, שהיא ברכת
“מחיה המתים”, משום שהיא ברכה על תחיית המתים, ומתוך שירידת גשמים שקולה
כנגד תחיית המתים, לפיכך קבעוה בתחיית המתים. ושאלת גשמים (“ותן טל ומטר
לברכה”), קבעו בברכת השנים, משום שברכת השנים היא ברכה על פרנסה, וירידת
גשמים גם היא ענין פרנסה לעולם
.

מי ששכח להזכיר “משיב הרוח ומוריד הגשם
מי ששכח להזכיר משיב הרוח ומוריד
הגשם, ונזכר לאחר שסיים את ברכת “מחיה המתים”, יש לבאר,

 האם עליו לחזור
לתחילת תפלת העמידה ולהתפלל שנית, או שהוא רשאי להמשיך בתפלתו. והנה הדין בזה הוא
תלוי,

 שאם אמר “מוריד הטל” במקום משיב הרוח
ומוריד הגשם (כפי מנהג הספרדים בימות הקיץ), אינו חוזר לראש התפלה. כיון שאמר
“מוריד הטל
“.

אבל אם לא הזכיר כלל, לא “מוריד הטל”,
ולא “משיב הרוח”, (כפי מנהג חלק מעדות האשכנזים בימות הקיץ), ונזכר
בטעותו מיד לאחר שסיים את ברכת “מחיה המתים”, עליו לומר מיד “משיב
הרוח ומוריד הגשם”, ואחר כך ימשיך בברכת “אתה קדוש”. ואם התחילה
כבר בברכת “אתה קדוש”, ונזכר שלא אמר “משיב הרוח”, הרי אין לו
תקנה
, ועליו לחזור שוב לראש התפלה.

The Laws of Mentioning “Mashiv Ha’Ruach”

We Begin Reciting “Mashiv Ha’Ruach

Mashiv Ha’Ruach U’Morid Ha’Geshem” is a praise we recite to
Hashem during the winter months within the “
Mechayeh Ha’Metim” blessing
of the Amidah as is printed in all Siddurim.

We begin reciting “Mashiv Ha’Ruach U’Morid Ha’Geshem
in the Mussaf prayer of Simchat Torah (outside of Israel from Shemini Atzeret).
This recitation does not constitute a request or plea for rain; rather, it is
merely meant as praise to Hashem and is therefore dubbed, “Powers of Rain.” The
actual request for dew and rain can be found in the ninth blessing of the
Amidah prayer referred to as the “Blessing of the Years” (Barech Aleinu). There
are several halachic differences between mentioning the “Powers of Rain” in the
second blessing of the Amidah prayer entitled, “Ata Gibor,” and the
actual request for dew and rain in the ninth blessing. Firstly, whereas we
begin mentioning the “Powers of Rain” from Mussaf of Shemini Atzeret, we do not
actually request dew and rain until the night of the Seventh of Marcheshvan
(outside of Israel from the night of the Fifth of December), as we shall
discuss in following Halachot.

Why is “Mashiv Ha’Ruach” Mentioned in the “Mechayeh
Ha’Metim
” Blessing?

The Gemara (Berachot 33a) states that we mention the “Powers of Rain” in the
“Ata Gibor” blessing for this blessing deals with the Resurrection of the Dead
and since rainfall is tantamount to The Resurrection, our Sages thus
established this sentence to be mentioned in the blessing dealing with The Resurrection.
Our Sages established the actual request for rain in the “Blessing of the
Years,” for this is a blessing regarding one’s livelihood and rainfall is a
matter of sustenance for the entire world.

One Who Forgets to Mention “Mashiv Ha’Ruach

If one forgets to recite “Mashiv Ha’Ruach” and becomes aware of his
mistake only after concluding the “
Mechayeh Ha’Metim” blessing, we must
analyze whether one must return to the beginning of the Amidah prayer and begin
it again or may one continue his prayer as usual. 
This law indeed depends on
one important factor: 
If one inserted “Morid Ha’Tal” instead of “Mashiv
Ha’Ruach
” (as is the Sephardic custom during the summer months), one would
not return to the beginning of the Amidah prayer since one has said “
Morid
Ha’Tal
.” 

However, if one mentioned neither “Mashiv Ha’Ruach
nor “Morid Ha’Tal” (which is indeed customary among several Ashkenazi
communities during the summer months), if one has not yet begun the “Ata
Kadosh
” blessing, one should recite “Mashiv Ha’Ruach U’Morid Ha’Geshem
between the “Mechayeh Ha’Metim” and “Ata Kadosh” blessings and
then just continue his prayer as usual. If, however, one has already begun the
Ata Kadosh” blessing and only then realizes his mistake, one must begin
his Amida prayer anew.