Wishing ALL our
members and readers
a
גמר חתימה טובה
תזכו לשנים רבות
******
NEW THIS YEAR
ON A TRIAL BASIS
ALL the Petichot for Yom Kippur
will be auctioned
in the bet Hakeneset
at the beginning of Arvit
straight after Shema Koli
on Yom Kippur
Bids can also be submitted
by proxy on behalf of someone else
Tizke Lemitzvot
******
Yom Kippur, Succot & Winter timetables
attached on this email
ערב יום הכפורים
מצות אכילה בערב יום הכפורים
כתוב בתורה (ויקרא כג.) "ועניתם את נפשתיכם בתשעה לחודש בערב". כלומר, מליל עשירי בתשרי, חלה החובה להתענות תענית יום הכפורים. והקשו רבותינו (במסכת ברכות דף ח.) על לשון הפסוק "בתשעה לחודש בערב", שלכאורה היה נכון יותר לכתוב "בעשירי לחודש", וממילא נדע שחובה להתענות כבר מליל עשירי בתשרי, שהרי בכל דיני תורתינו, היום הולך אחר הלילה שלפניו, וכגון ביום השבת, שמזמן שקיעת החמה ביום שישי, נכנסת שבת.
ותירצו רבותינו שהטעם שנכתב בפסוק "בתשיעי לחודש בערב", כדי ללמדינו, שכל האוכל ושותה בתשיעי, מעלה עליו הכתוב כאילו התענה תשיעי ועשירי. וראוי למעט במלאכה בערב יום הכפורים, כדי שיוכל להרבות באכילה ושתיה, וכל העושה מלאכה בערב יום הכפורים אינו רואה סימן ברכה לעולם מאותה מלאכה.
וכמה טעמים נאמרו על מצוה זו. הרא"ש כתב, שהטעם שצונו הקדוש ברוך הוא במצוה זו, שבאהבתו אלינו צוונו להתענות ביום הכפורים כדי לכפר על עוונותינו, וציוה עלינו להתחזק באכילה ושתיה קודם יום הכפורים, כדי שנוכל להתענות למחר.
ובספר שבלי הלקט כתב, להיפך, שכאשר אדם אוכל ושותה בערב יום הכפורים, התענית קשה עליו ביותר, ובזה מקיים מצות "ועניתם את נפשתיכם". ובספר שפת אמת כתב טעם נוסף, שכאשר אדם אוכל ושותה, הוא שמח וטוב לב, ומתוך כך יראה לפייס את חבירו בערב יום הכפורים.
וכתב מרן הרב עובדיה יוסף שליט"א, שאף הנשים חייבות במצוה זו להרבות באכילה ושתיה בערב יום הכפורים, ואף על פי שנשים פטורות ממצות עשה שהזמן גרמא, וכאן המצוה היא בקום עשה, לאכול, מכל מקום, מכיון שהרא"ש כתב שטעם המצוה הוא כדי שנתחזק לקראת התענית, והנשים אף הן מחויבות בתענית, אם כן, גם הן שייכות בציווי להתחזק לקראת התענית.
מנהגי ערב יום הכפורים
כתב רבנו יוסף חיים זצ"ל, שחייב כל אדם לבקש מחילה מאביו ואימו בערב יום הכפורים, על כל מה שחטא להם ופגע בכבודם, ומי שאינו עושה כן נקרא חוטא, ומזלזל בכבוד אביו ואימו, שאם בין אדם לחברו חייבו חז"ל לבקש מחילה מחברו, כל שכן מאביו ואמו שכמעט אין אדם ניצול מחטא זה בכל יום. (עד כאן). וכן ראוי לבני זוג שימחלו זה לזו וזו לזה על כל מה שלא נהגו כשורה אחד עם השני במשך כל השנה.
בערב יום הכפורים, נוהגים להתפלל תפלת מנחה, בעוד היום גדול, דהיינו בשעה מוקדמת, ובתפילת העמידה, אומר כל אחד פסוק "יהיו לרצון אמרי פי והגיון לבי לפניך ה’ צורי וגואלי", ואחר כך אומר וידוי ו"על חטא" כפי שנדפס במחזורים. ואז ילך לביתו ויאכל סעודה מפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני תחילת התענית. ויש לפרוש מכל חמשת העינויים, אכילה, שתיה, רחיצה, נעילת נעלי עור, ותשמיש המיטה, מלפני שקיעת החמה. (ומצוה מן התורה להתחיל בכל דיני התענית קודם שקיעת החמה וראוי לנהוג כן לפחות כרבע שעה קודם שקיעת החמה).
מצוה להדליק נרות לכבוד יום הכפורים, וקודם ההדלקה יש לברך "אשר קדשנו במצוותיו וצוונו להדליק נר של יום הכפורים". ואין לאשה לברך עם ההדלקה ברכת שהחיינו, אלא לאחר חליצת נעליים, שרק אז רשאים לברך שהחיינו, משום שבברכת שהחיינו מקבלת עליה קדושת יום הכפורים, ומיד היא חייבת בכל חמשת העינויים.
נוהגים להתעטף בטלית קודם שקיעת החמה (כדי שיוכל לברך עליה), ומתפללים כל תפילות יום הכפורים בטלית, כדי שיתפלל עמו בכוונה.
Erev Yom Kippur
The Mitzvah to Eat on Erev Yom Kippur
The Torah (Vayikra 23) states: “And you shall oppress yourselves on the ninth of the month at night,” meaning that the obligation to fast on Yom Kippur begins from the night of the tenth of Tishrei. Our Sages (Berachot 8a) inquired about the language of the verse, “The ninth of the month at night,” that would it not make more sense to write “the tenth of the month” and we shall understand by default that the obligation to fast begins from the night of the tenth as we find regarding all other laws of the Torah the day begins with the preceding night, as we find by Shabbat which begins from sunset on Friday evening?
Our Sages answered that the reason why the verse states, “The ninth of the month at night,” is in order to teach us that anyone who eats and drinks on the ninth of the month, it is considered as if he has fasted for the ninth and tenth of the month. It is preferable to minimize one’s workload on Erev Yom Kippur in order that one is able to eat and drink copiously. Anyone who performs work on Erev Yom Kippur shall never see any blessing from the money he earns on that day.
There are several reasons given for this Mitzvah. The Rosh writes that the reason Hashem commanded us to perform this Mitzvah is because since Hashem, with all of His love, commanded us to fast on Yom Kippur in order to atone for our sins, He thus commanded us to strengthen ourselves by eating and drinking before Yom Kippur so that we may fast the next day. The Shiboleh Ha’Leket writes that, on the contrary, when one eats and drinks on Erev Yom Kippur, the fast the next day is harder for him and in this way one fulfills the verse, “You shall oppress yourselves.” The Sefat Emet writes an additional reason, that when one eats and drinks, this gladdens him and as a result he will come to appease his friend on Erev Yom Kippur.
Maran Harav Ovadia Yosef Shlit”a writes that women are also obligated in this Mitzvah to eat and drink plentifully on Erev Yom Kippur. Although women are exempt from performing positive Mitzvot which are time-bound and in our situation the Mitzvah is to actively go and eat, nevertheless, since the Rosh writes that the reason for this Mitzvah is in order to give us strength for the upcoming fast and women are also obligated to fast, they are also subsequently obligated to strengthen themselves in preparation for the fast.
Some Customs Pertaining to Erev Yom Kippur
The great Rabbeinu Yosef Haim zt”l writes that one is obligated to ask for his parents’ forgiveness on Erev Yom Kippur for all of the sins he has committed against them and all of the ways he has insulted their honor. One who does not do so is considered a sinner and treats the respect of his father and mother lightly, for if our Sages required one to ask one’s friends and fellows for forgiveness, certainly one ask for his parents’ forgiveness, for it is almost impossible not to transgress this prohibition daily. It is likewise worthy for spouses to forgive one another for all of the inappropriate behavior and angst that they caused each other throughout the year.
It is customary to pray Mincha at an early hour on Erev Yom Kippur. In the Amidah prayer, after reciting the verse, “Yihyu Leratzon Imrei Fi Vehegyon Libi Lefanecha, Hashem Tzuri Vego’ali,” one recites Viduy (the confessional prayer) and “Al Chet” as is printed in Yom Kippur Machzorim. Then, one should proceed home and eat his last meal before the onset of the fast. One should begin to abstain from the five prohibitions that apply on Yom Kippur (i.e. eating and drinking, washing, rubbing one’s self with oils or lotions, wearing leather shoes, and marital relations) before sunset. (It is a Torah commandment to begin abstaining from all the Yom Kippur-related prohibitions before sunset; it is preferable to do so at least fifteen minutes before sunset.)
It is a Mitzvah to light candles in honor of Yom Kippur. Before lighting, one should recite the blessing of, “Baruch Ata Hashem Elokeinu Melech Ha’Olam Asher Kideshanu Bemitzvotav Vetzivanu Le’Hadlik Ner Shel Yom HaKippurim.” A woman should not recite the Shehecheyanu blessing along with the blessing on the candles until she has removed her leather shoes; only after doing so can one recite this blessing, for by reciting this blessing, she accepts upon herself the sanctity of Yom Kippur and becomes obligated to abstain from the five prohibitions immediately.
It is customary to wrap one’s self in his Tallit before sunset (so that one will be able to recite the blessing); all of the Yom Kippur prayers are recited while wearing a Tallit so that one can pray with concentration while it is on him.
“Kaparot” is customarily performed during these days (i.e. the Ten Days of Repentance). Some fulfill this custom using chickens while others use money, as we have discussed in the Halacha regarding the Custom of Kaparot.
מנהג הכפרות
שאלה
: האם יש לקיים את מנהג הכפרות בתרנגולים דוקא, או שטוב יותר לקיימו על ידי מעות בלבד?
תשובה
: נהגו בכל תפוצות ישראל לעשות כפרות בערב יום הכפורים, לשחוט תרנגולים לכל בני הבית, ונוהגים ליקח תרנגול זכר לכל אחד מבני הבית הזכרים, ותרנגולת נקבה לכל אחת מבנות הבית הנקבות. ובעת שמסובב התרנגול סביב לראש המתכפר, אומר, זה חליפתך זה תמורתך זה כפרתך, וכפי שנדפס במחזורים, וכשמסובב סביב עצמו יאמר, זה חליפתי וכו’. ומנהג זה נהגו לעשותו בעשרת ימי תשובה, כלומר, בימים אלה, אחר יום ראש השנה לפני יום הכפורים.
אלא שהרשב"א בתשובה (סימן שצה) כתב, מנהג הכפרות שעושים בערבי יום כפור, מצאתיו מנהג פשוט בעירנו, עם עוד דברים שנראו בעיני שהם כדרכי האמורי, (דהיינו מנהג גויים), והרחקתי מנהג זה הרבה, וצותי לבטלו, ואף ששמעתי שדבר זה נשאל לרב האי גאון, ואמר שכן נהגו, עם כל זה מנעתי המנהג. עד כאן. גם מרן השלחן ערוך כתב שיש למנוע מנהג זה, וכשיטת הרשב"א. וכן פסק גם בספר פרי חדש ועוד.
ומכל מקום מרן הרב עובדיה יוסף שליט"א כתב, שמכיון שכבר פשט מנהג זה, הן אצל עדות האשכנזים והן אצל עדות הספרדים, ומכיון שכך גם דעת הגאונים לקיים מנהג זה, וכן כתבו לקיים המנהג עוד רבים מגדולי הפוסקים, לכן הנח להם לישראל במנהגם. ובפרט שנוהגים ליתן הכפרות או דמיהן (דהיינו כסף כנגד מחיר עוף אחד לכל אדם), לעניים, ובזה יש מקום לומר שגם הרשב"א מודה להתיר, כיון שיש טעם בדבר על על פי פשוטן של דברים.
אולם כל זה מצד החשש שדומה הדבר לדרכי האמורי, שמצד זה יש להקל בדבר ולהעמיד את המנהג על מקומו. אך יש לעורר על ענין אחר, והוא, שבמקומות רבים נעשה מנהג הכפרות בצורה המונית, והשוחטים עומדים במשך שעות מרובות לשחוט, וידיהם עייפות, ופעמים רבות אינם שוחטים כדין. וכבר לפני למעלה מששים שנה היה מרן הרב שליט"א מעורר על הדבר, ואומר שמרן השלחן ערוך אמר שהוא מנהג האמורי, ובאמת שהוא מנהג החתי והאמורי, כי הרבה חטאין נגרמים בעבורו. ולכן יש להזהר מאד ,שתעשה שחיטת העוף כדת וכדין, על ידי שוחט מומחה וירא אלוקים. ומכל מקום ניתן גם לקיים מנהג הכפרות במעות שיסובב סביב ראש המתכפר ויאמר, זו חליפתך וכו’, אלו המעות ילכו לצדקה ותכנס אתה לחיים טובים ולשלום, וכן היה נוהג במשך שנים מרן הרב שליט"א.
אלא שיש להוסיף בזה, כי רבותינו המקובלים הרבו בשבח מנהג הכפרות שנוהגים לעשותו בתרנגולים דוקא, כי יש בכך כפרה לנפש האדם הנקרא "גבר", כשם שהתרנגול נקרא "גבר", וגם רבינו קדוש ה’ האר"י ז"ל כתב בשבח המנהג על ידי תרנגולים דוקא, ועל כן יש ענין גדול לנהוג במנהג הכפרות דוקא על ידי תרנגולים. וגם מרן רבינו הגדול שליט"א, אף שכאמור במשך שנים היה נוהג לקיים את מנהג הכפרות במעות בלבד, מכל מקום בשנים האחרונות שינה ממנהגו בזה, וחזר לקיים את מנהג הכפרות בתרנגולים, וכן הורה לקרוביו, שנכון יותר לקיים את מנהג הכפרות בתרנגולים. ועל כן, מי שיש בידו לקיים את המנהג בתרנגולים, שאחר כך יועברו הם או דמיהן לעניים, רצוי מאד שיעשה כן לתועלת נפשו.
ואין צורך להזכיר את גודל איסור צער בעלי חיים, כמו שיש אומרים בגמרא (בבא מציעא לב., ועי’ שבת קנד. ובש"ע חו"מ סימן ערב) "צער בעלי חיים דאוריתא", שיש בזה איסור חמור מאד שמביא גם קטרוג גדול על האדם, ולכן יש להזהר מאד לנהוג כדת בעופות המובאים לקיום מנהג הכפרות, שלא יבאו לידי מיתה או צער בחינם. ולכן יש לקיים מנהג זה רק במקום בו הוא מקויים תחת השגחה כראוי, שתהיה גם השחיטה כדת, ושלא יעשו על תרנגול אחד כפרות כמה פעמים כדרך הרמאים. ואם אין אפשרות לקיים את המנהג בצורה נכונה, אין ספק שעדיף יותר לקיימו על ידי מעות בלבד ולא על ידי תרנגולים. וה’ הטוב יכפר, ואחד המרבה ואחר הממעיט ובלבד שיכוין את לבו לאביו שבשמים
The Custom of Kaparot
Question: Should one fulfill the custom of Kaparot specifically using chickens or should one merely use money?
Answer: It is customary among all Jewish communities to perform Kaparot on Erev Yom Kippur by slaughtering chickens for every member of one’s household. It is customary to use a rooster (male chicken) for every male member of one’s household and a hen (female chicken) for every female member of one’s household. While circling the chicken around the head of the one being atoned for, one recites: "This is your substitute, replacement, atonement etc." as is printed in the Machzorim. When circling one’s own head with a chicken, one should recite: "This is my substitute etc." It is customary to do this during the Ten Days of Repentance, i.e. during this period between Rosh Hashanah and Yom Kippur.
Nevertheless, the Rashba writes in one of his responses (Chapter 395): "Regarding the Kaparot custom which is performed on Erev Yom Kippur, I have found this to be the widespread custom in our city along with other things which seem to me are pagan customs; I have distanced this custom very much and I have ordered that it be nullified. Although I have heard that Rav Hai Gaon was asked about this [custom] and he replied that this was indeed the custom, I have nevertheless discontinued its practice." Similarly, Maran HaShulchan Aruch writes that this custom should be discontinued as per the Rashba’s opinion. The Peri Chadash and other Poskim rule likewise.
Nevertheless, Maran Harav Ovadia Yosef Shlit"a writes that since this has become the prevalent custom among Ashkenazi as well as Sephardic communities in addition to the fact that the Geonim and many other great Poskim uphold this custom, they may thus continue with their custom. This is especially true when the Kaparot or their value (meaning the monetary value of one chicken per person) are being donated to the needy, for in this case it would seem that even the Rashba would agree that it is permissible since there is an understandable reason for doing so according to the simple meaning of this matter.
All this only applies to the fact that this custom resembles pagan rituals, in which case we say that one may be lenient and keep this custom in place. However, we must raise another issue, regarding the fact that in many places, Kaparot are performed as a large-scale operation and when the slaughterers stand for hours on end slaughtering, their hands may become weak and the slaughtering may not necessarily be performed as prescribed by Halacha. Maran Harav Shlit"a would raise this issue close to sixty years ago and would say that according to Maran HaShulchan Aruch, this is a pagan ritual, and when done in this way, it most certainly is, as many evils result from this. Thus, one should take care that the slaughtering of the chickens should be done according to Halacha by an expert and G-d-fearing slaughterer. Nevertheless, one may fulfill the custom of Kaparot by circling money around the head of the one being atoned for and reciting, "This [money] is your substitute etc. this money shall be given to charity and you shall be bestowed with a good life and peace." This was indeed the custom of Maran Harav Shlit"a for many years.
Nevertheless, we must add that the Mekubalim speak very highly about performing Kaparot specifically with chickens, for this provides an atonement for a person is called "man," just as a rooster is called "man." Similarly, the saintly Ariz"l speaks very highly about performing Kaparot specifically using chickens as well. It is this truly important to perform Kaparot specifically using chickens. Although, as we have said earlier, Maran Harav Shlit"a had used money to perform Kaparot for several years, he has nevertheless changed his custom and once again began performing Kaparot specifically with chickens. He has also ruled this way for his relatives that it is indeed preferable to perform the Kaparot custom using chickens. Therefore, one who has the ability to perform Kaparot using chickens and then have their monetary value donated to charity should indeed do so for the benefit of his soul.
We need not mention the great sin of causing pain to animals, as some are of the opinion in the Gemara (Baba Metzia 32a, Shabbat 154a, and see Shulchan Aruch Choshen Mishpat Chapter 272) that "causing pain to animals is a Torah prohibition." This is a severe sin which also causes one to bring Heavenly prosecution upon himself. Thus, one must be extremely careful to treat the chickens properly so that no unnecessary pain or death befalls them. Thus, one should only perform the custom in this way when it takes place under proper supervision so that the ritual slaughter is also performed in accordance with Halacha and that the same chicken is not used for several people like some swindlers do. If it is not possible to perform this custom in a correct fashion, there is no doubt that one should use money instead of chickens. May our benevolent Hashem forgive us; whether one does a little bit more or a little bit less, it is the same, as long as one does it for the sake of Heaven
—
Shabbat Shalom
moorlanenews@gmail.com
Please feel free to ask us any questions or requests you may need through this e-mail. We will get back to you, bli neder, asap.
Please send us any announcement you would like to make through our e-mail before Wednesday morning, if possible, unless there is a Yom Tob. Exceptions will be made for late entries
Be advised that we will only announce your simcha when you give us permission to do so
If you no longer wish to receive further emails from moorlanenews please reply with the word "unsubscribe".
Thank you, Hatzlacha & all the best